Трагедията, сполетяла Полша с трагичната катастрофа и смъртта на полския президент, е повече от ужасяваща. Но най-зловеща е неизбежната символика на мястото на самолетната катастрофа – Катинската гора.
Названието Катин в последните няколко дни не спря да се върти из световните медии. Не само, защото именно там загина полският президент Лех Качински и целият военен елит на страната, но и заради странната повтаряемост на ужаси - през 1940 г. в гората край Катин, са избити хладнокръвно над 20 000 полски офицери, войници и интелектуалци. Мълчанието за това масово убийство продължава и след края на войната, тъй като Полша попада в съветската зона на влияние.
Заповедта за разстрела е издадена с личното разрешение на Сталин. Действието е следствие от пакта Рибентроп – Молотов, сключен през 1939 г. Този пакт дава възможност на немците да влизат през западната граница на Полша, а на руснаците - да завладеят източните й части, без да има обявена война между СССР и Полша. Заедно с офицерите и войниците и от двете страни, са арестувани и много интелектуалци, професори, преподаватели, художници, артисти – тогавашният полски елит. За този период се знае, че немците изпращат в лагерите на смъртта само мъжете, докато руснаците преследвали и жените на полските офицери.
За полските жени, чакащи напразно завръщането на съпрузите разказва номинираният за „Оскар” филм на режисьора Анджей Вайда – ‘Катин” ( 2007).
Една от големите руски телевизии излъчи филма на Анджей Вайда в неделя вечер и "Катин" бе видян от хиляди руски зрители в деня, в който Полша обяви седемдневен траур в памет на загиналите при самолетната катастрофа. В същото време нито една от националните български телевизии не се сети да реагира в знак на съпричастност показвайки филма, а вместо това предпочетоха да продължат с излъчването на турски сериали и риалити формати.
"Катин" на Вайда бърка дълбоко в раните на историята и разисква събития, върху които почти 60 години е било забранено да се говори.
“Отначало се чудех дали да направя политически филм или дълбоко личен – споделя за творбата си Анджей Вайда – В крайна сметка избрах елегията. Защото това е филм за мен и моето семейство. Баща ми е един от многото полски мъже, разстреляни в Катин. Помня, когато мама го изпращаше. Изтича подире му, свали от врата кръстчето си и му го пъхна в ръката. Това беше последният път, когато видях баща си. По-късно, когато дойде съобщението, че е убит, мама отказа да повярва. До края на войната тя живееше с надеждата, че татко ще се върне. За тази надежда на чакащите жени и за голямата лъжа на победителите е моят филм.”
Кадър от филма "Катин" ( 2007), реж. Анджей Вайда
„Катин” се фокусира около историята на едно семейство, в което бащата загива в немски лагер, а синът е разстрелян от руснаците. Ана ( съпругата и майката) случайно открива дневниците на мъжа си и разбира, че всички офицери са били избити от съветската армия. Неин братовчед, чийто баща също загива в Катин, е преследван от полицията за разпространение на пропаганда. Скрита сила върлува из страната и покрива дълбоко истината с всички средства.
„Филмът не представлява историята на самото престъпление. Той разказва историята на лъжата за него. Семействата на избитите е трябвало да живеят с тази лъжа години наред. Тяхната съдба е главната тема на филма.”, коментира Анджей Вайда.
“Не вярвах, че комунизмът някога ще свърши. Не вярвах, че някога на бял свят ще излезе истината за Катин. Всичко това стана възможно едва след 1989 г. Ако Стената не беше паднала, и до днес лъжата щеше да властва – разказва за “Катин” полският режисьор, според който едно от най-ценните предимства на този филм е, че нищо в него не е измислено. Сценарият се базира както на личните спомени на Вайда, така и на многото документи, дневници, записки, излезли на бял свят.
„Аз трябваше да разкажа тази история, за да съм чист спрямо баща си, за да мога спокойно да се разделя с него. След прожекцията във Варшава при мен дойде една жена, явно дъщеря на убит в Катин, и ми каза, че след като е разбрала какво точно се е случило там, ще й бъде по-леко да живее. И аз съм убеден, че с лъжата по-трудно се живее, много по-трудно отколкото и с най-жестоката истина.”, убеден в Анджей Вайда.
Кадър от филма "Катин" ( 2007), реж. Анджей Вайда
До сега над 3 милиона полски зрители са гледали филма „Катин”. А 84-годишният режисьор определя “Катин” като “последен филм за Втората световна война от полската школа. „Това е моето сбогуване с темата. Отсега нататък ще правя само съвременни филми.”, обещава в заключение Вайда.
И ако близките на избития през вече далечната 1940 полски елит са спокойни, че знаят зловещата истина, то на съвременния свят тепърва предстои изпитанието да узнае защо самолетът с полския президент се разби?