Тотално некомпетентни „калинки“, назначавани от предишните управления на няколко правителства, съсипват българстата авиация. За това алармираха пред Фрог нюз авиоексперти, които са загрижени за сектора. Те са обзверени, че обещанията, които се дават за дълбока промяна в сектора срещу далавелите и шуробаджанацината, така и не се случват.
Ето какво разказаха източниците ни:
Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ /ГД ГВА/ е шапката, която покрива и прикрива некомпетентни кадри. Те пребивават от години в сянка, като удобно са се разположили по бюрата в Министерство на транспорта и определят незавидната за България съдба на авиацията. След тях има дори кадри от времето на приватизираната БГА- Балкан и последвалите раздавания на постове „с връзки” в администрацията.
Управляващите от Тройната коалиция бетонираха свои хора, между които и настоящия шеф на ГВА Христо Щерионов. По времето на Бойко Борисов не беше по-различно, само се разместиха играчите от едно място на друго.
Още през юли 2019 година Патрик Ки, Генерален директор на Европейската агенция за авиационна безопасност се срещна с транспортния министър Росен Желязков и обсъдиха проблемът , че България и Унгария заемат първите две места по опасна авиация. Страната ни все още е застрашена да бъде добавена в забранителния списък на въздушните превозвачи, които оперират в границите на ЕС. Самият министъра тогава призна, че има организационни проблеми в ГД ГВА, както и не достатъчно ниво на квалификация и текучеството на служителите в надзорния орган.
Хора без управленски качества продължават и сега да са назначени за ръководители на отдели и дирекции и да участват в решенията на важни авиационни въпроси. Служебният министър Георги Тодоров нямаше време да направи рокади, въпреки че познава в детайли проблемите и имаше намерение да размести пешките.
Какво прави новото – старо ръководство на ГД ГВА за изваждането на нашата гражданска авиация от "черния списък"?
Според Регламент 2018/1139, ако съответните европейски регулатори констатират "сериозна и трайна неспособност на дадена държава членка ефективно да изпълнява някои или всички свои задачи, следва да се установи Механизъм за подкрепа на националния регулаторен орган" като функциите на слабата администрация се изземат и се възлагат на друга държава членка на ЕС.
Слуховете за далвери и шуробаджанащина отдавна витаят в това пространство.
Съмнителни български оператори се ползват с „привилегии”, и въпреки сигналите до Министерството на транспорта, ДАНС, прокуратурата и прочее институции, продължават да правят бизнес и да получават сертификати за сметка на сигурността. Експертът Тодор Пенев не веднъж алармира за нередностите, които обаче Христо Щерионов продължава да неглижира и даже обвини Пенев, че иска да седне на мястото му. Апропо срещу бившия шеф на Летището отдавна има завеса, защо и как смени постовете в София и Пловдив. Явно неуспехът му да стане председател на Съвета на директорите на „Летище София” ЕАД го принуждава да продължи да работи с некомпетентни „стари ,но проверени кадри” , за да пази мястото и гърба си.
Важни за авиацията и обществото теми залежават по папките в ГВА и не стигат дори до ниво експерти. Екипът не ползва софтуеър и електронни документи, а преписките в Дирекцията са все още на хартия. Липсата на модерен информационен сайт за ползване на специализирана информация, също е проблем, който позастарелите кадри в ГВА оставят на заден план и предлагат лош продукт, срещу който потребителите роптаят. Неразбирането за необходимостта от съвременни методи на комуникация, се отдава на същата некомпетентност на кадровия състав. Те предпочитат олдфешън форми, за да могат да държат в зависимост заинтересованите и да си придават важност при взимане на решения.
Системата за търсене и спасяване при авиационни произшествия е неефективна и само се правят показни учения, без да се изпълняват дейностите в Националния план, който предвижда закупуване на ново оборудване и подписване на оперативни договори с всички участници в системата – МВР, ВВС, РВД, Пожарна, Червен кръст и т.н.. За обучение на персонал и привличане на нови компетентни хора, да не говорим, оплакват се хора от системата.
Решаването на въпросът с използването и регулирането на дронове се влачи от години, и Дирекцията прехвърля отговорности на други институции без да може да намери решение. Още преди години РВД предложи обединение на експертизата заедно с МВР, но хората на Щерионов явно не разбират важността на проблема и го отлагат във времето.Масовото използване на тези машинки все по често става причина за инфарктни ситуации в небето. Нерегламентираното управление на дронове е по- опасно за самолетите, отколкото лошото време, споделят пилотите Те се оплакват и от зачестилите случаи на заслепяване с фенери от недобросъвестни граждани, за което ГВА нищо не прави.
И Асоциацията на българската авиационна индустрия (АБАИ) възропта срещу регулаторния орган и невъзможността да бъдат защитени интересите им.
Източници от Военното министерство пък разказаха за няколко срещи, на които ясно е проличало невежеството на колегите им от ГВА и невъзможността да взимат решения.
Зачестилите инциденти в небето търсят съвременно и адекватно решаване на проблемите. Кризата в бранша вследствие на пандемията, разклати всички свързани с авиобизнеса. Прогнозите за дългосрочна несигурност носят хиляди въпроси. Което и правителство да дойде, то трябва да обърне сериозно внимание на кадрите и структурата на ГД ГВА и тяхната компетентност, защото това е органът контролиращ всичко в небето на България.
Слуховете, че Христо Щерионов ще бъде сменен и заменен с нов неполитически кадър все още са актуални. А ако Европа констатира, че не може да се справим с проблемите, функциите на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация" ще се поемат от администрацията на друга държава членка. Нещо твърде унизително за иначе способния ни и професионален авиосектор.
Фрог нюз