Черната кутия не трябва да бъде изпратена за разчет в Русия. Първо – в това учение ние стреляме срещу Русия, второ – имаме опит от гражданската авиация. Това мнение изказа пред bTV авиоекспертът Ангел Борисов относно случая с падналия български МиГ-29 край Шабла.
„Черната кутия ще отговори на най-важния въпрос за фаталния полет на МиГ-29 в небето над Шабла – точно къде е експлодирал самолетът. Ако черната кутия продължава да записва и под 1200 м, когато радарът го е изгубил от обзор, това означава, че последният фатален удар е във водата. Ако записът на черната кутия прекъсва, след като радарът го е загубил и без да катапултира, ситуацията се развива за секунди, пилотът няма време да реагира и да уведоми ръководител „Полети“, че ще катапултира. Това развитие отново ни навежда на мисълта, че последните секунди са ударът във водата“, обясни той.
Според него оповестеният доклад на Военната полиция трябва да се формулира като предварителен, а не да бъде възприеман като заключение, докато не се разчете черната кутия.
Авиоекспертът разясни и някои детайли от полета на майор Терзиев.
„Целта е срещу него, той изстрелва ракетата, тя изминава разстоянието до целта, експлодира и се пръска на големи осколки. Ако пилотът забави изтеглянето от този курс, тъй като неговата скорост също е голяма, има опасност да попадне в собствените си осколки и е достатъчно едно малко парче да попадне в двигателя, за да се получи същата експлозия. След пускане на ракетата трябва да започне курс, за да се оттегли от тази линия“, обясни Борисов.
„Пилотът е започнал тази маневра, но загубата на височина е била изключително решаваща. Прави впечатление, че ръководителят на стрелбата, който командва това учение му дава няколко пъти корекция и на височината, поради това, че целта се движи с по-голяма вертикална скорост“, добави авиоекспертът.
По думите му в стремежа си да отстреля целта, пилотът губи ориентация, той не може едновременно да следи целта и уредите в кабината.
„Това е грешка на ръководител „Полети“ и на ръководителя на стрелбата, след като целта е била нестандартно разчетена, той е трябвало да прекрати. Пилотът също трябва да прекрати, във всеки момент, в който смята, че вече опасно както за самолет, така и за него“, смята още Ангел Борисов.