С почти назидателен тон Филип Станев от “Има такъв народ” призова така наречените “партии на промяната” да подкрепят проектокабинета и представи основните приоритети на формацията. Призивът дойде от парламентарната трибуна след вчерашния бурен ден и поредицата от сигнали, че този кабинет може би няма да бъде приет.
"След проведените срещи може да се каже, че в редица сектори постигнахме пълно разбирателство и сериозно сходство. Имаме пълно покриване както по представените цели, така и в начина на тяхното реализиране”, посочи от трибуната Станев.
Формациите постигнали съгласие в сферата на правосъдието, икономиката и финансите, здравеопазването, земеделие. Иначе казано - логиката изисквала партиите на промяната да застанат зад ИТН при съставянето на правителство.
Дали обаче това е възможно?
ФрогНюз припомня, че острата реторика е основно между “Има такъв народ” и “Демократична България”. Всичко започна преди точно една седмица, когато от парламентарната трибуна Христо Иванов прочете декларация, в която заяви, че подкрепа от страна на "Демократична България" за бъдещ кабинет ще има срещу внимателно подбран кабинет от личности, които привличат доверие. Посочи, че формацията не предлага номинации, но спомена имената на трима министри от служебното правителство - Асен Василев, Кирил Петков и Николай Денков.
Ден по-късно на трибуната излезе Тошко Йорданов, който нападна икономическия екип в служебното правителство. Йорданов видя желание за намеса по отношение състава на бъдещия кабинет и така напрежението започна да расте с всяка изминала минута. В крайна сметка Йорданов посочи, че "Има такъв народ" остават отворени за преговори, а топката е в полето на "Демократична България".
В петък стана ясна кандидатурата на премиера - Пламен Николов, а критиките по негов адрес не закъсняха.
В неделя във видео интервю, публикувано във Facebook Слави Трифонов заяви, че “Демократична България” иска постове, въпреки че твърди обратното. Освен това формацията е четвърта политическа сила и според шоумена и лидер на ИТН няма право на подобни претенции.
Последва реакция и от Христо Иванов, който заяви, че твърденията за кадруване са пълни лъжи.
Напрежението не спря дотук. Вчера бяха обявени имената от подготвения от “Има такъв народ” кабинет, в който попадат доста интересни имена. Повечето са депутати от самата партия, има някои рокади на лица по ресори, което буди въпроси. Има и някои имена (като предложения за правосъден министър Момчил Иванов, който само преди дни публикува странен и доста нападателен пост в личния си профил във Facebook. Публикацията бе изтрита малко преди да бъде обявена кандидатурата му). В кабинета попада и Петър Илиев - спряганият за премиер, посоченият за правосъден министър в първия вариант на проектоправителството, а сега - нарочен за шеф на Министерството на вътрешните работи. Особата му също бе обект на спекулации - Илиев бе обвинен в плагиатство.
Въпросните имена бяха представени вчера първо пред “Изправи се! Ние идваме!”, “Демократична България” и БСП. От ДБ обаче на разговори отидоха не Христо Иванов и ген. Атанас Атанасов, а Владислав Панев и Цецка Бачкова. Това се счете за напълно еднозначен сигнал, че подкрепа за кабинета от страна на “Демократична България” няма да има. Последва и изявление на Христо Иванов, който заяви, че няма да участва в инсценировки.
Днес острата реторика между двете формации продължи в парламента.
На практика в момента подкрепата за кабинета на “Има такъв народ” зависи от БСП и ДПС.
“Има такъв народ” обаче смятат, че няма логика партиите на промяната да не застанат зад гърба им - припокриване има по основни приоритети. Филип Станев ги изброи от парламентарната трибуна:
“Правосъдие”
Премахване на Специализираните съдилища и прокуратури
Въвеждане на работещ механизъм за предсрочното прекратяване на правомощията на Главния прокурор
Реална съдебна реформа, чрез структурни промени във Висшия съдебен съвет
Реформа в Прокуратурата, която да гарантира контрол върху всичките й актове, засягащи пряко интересите на гражданите
Реално електронно правосъдие с цел постигане на бърз и справедлив процес.
"Икономика"
Промяна на Търговския закон с цел правното обезпечаване на различните етапи във финансирането на стартиращите компании. Данъчни стимули за стартиращи малки и средни предприятия, създаващи над определен брой работни места и отговарящи на определени условия
Премахване на бариерите за правене на бизнес и постигане на интегрирана и съвместима дигитална среда за обслужване на граждани и фирми през една точка. Изграждане на икономика на данните и отворените финанси. Постигане на регионална децентрализация
Създаване на регионални икономически зони и намаляване фрагментацията на пазарите чрез насърчаване на конкурентоспособността
Подкрепа на предприемачеството и изграждане на експортно ориентирана икономика;
Детайлно картографиране на местните ресурси, демографски и географски нужди;
Стратегия за хармонично развитие и мобилна свързаност на регионите с догонващо развитие
Постигане на фискална еквивалентност
Привличане на висококвалифицирани кадри от чужбина в съответствие с нуждите на българската икономика и улесняване на процедурата на сини карти
Използване на зелени технологии за постигане на кръгова икономика.
"Здравеопазване"
Реформа на модела на здравеопазване чрез приемане на нови „Закон за лечебните заведения“ и „Закон за здравното осигуряване“. Създаване на електронно здравеопазване
Премахване на модела „клинични пътеки“ и замяната им с диагностично свързани групи
Създаване на ефективно работеща доболнична (амбулаторна) помощ и общодържавна система за профилактика на социално значимите за България заболявания
Спешни мерки за промяна в правилата за работа на Националната здравноосигурителна каса
Създаване на ефективна национална система за осигуряване на спешна помощ с включено авиационно звено
Спешни мерки за подготовка не лечебните заведения за преодоляване на четвърта COVID вълна.
"Финанси"
Стремеж към намаляване на бюджетния дефицит в рамките на мандата като към края му бюджетът да бъде балансиран;
План за капиталова подкрепа на малки и средни предприятия
Въвеждане на програмно бюджетиране, базирано на анализ „Разходи – ползи“ и осигуряване на по-добра прозрачност, отчетност и проследимост на публичните средства
Данъчни стимули за инвестиции в производството – освобождаване от корпоративен данък при реинвестиране на печалбата на предприятията в производствени активи и възможност за ускорена амортизация
Увеличаване на прага за задължителна регистрация по ЗДДС – 165 000 лева
Въвеждане на обратно начисляване на ДДС за секторите „Плодове и Зеленчуци“ и „Биопроизводство“ за осигуряване на конкурентно предимство на българските производители
Фискална децентрализация – преотстъпване на част от приходите от корпоративен данък и данък върху доходите на физически лица в централния бюджет на общините
Отменяне на облагането на лихви върху депозити и застрахователни плащания
Връщане на максимален праг на бюджетните разходи 36 – 38% от БВП и максимално ограничаване на непланирани бюджетни разходи
Изграждане на прозрачна и достъпна за гражданите платформа за генериране на критерии за обществени поръчки, тяхното възлагане и изпълнение
Изсветляване дейността на ББР, прозрачност и приоритетно финансиране на малките и средни предприятия
Реорганизация на Комисията за финансов надзор и развитие на капиталовия пазар.
"Социална политика"
Въвеждане на необлагаем минимум за всички трудещи се и данъчни облекчения за деца
Подпомагане на млади семейства (до трето дете) на работещи и осигурени родители, както и студенти-родители
Преизчисляване на пенсиите и гарантиране на минимален стандарт на живот и социална подкрепа към възрастните граждани
Ефективно и прозрачно управление на капиталовия пенсионен фонд, с цел повишена доходност и поетапно увеличение на процента осигуровки към втори стълб
Социална подкрепа към хората с увреждания на база на техните потребности.
"Образование"
Запазване и доразвиване на институционалния експертен проектен потенциал в институциите, които администрират и създават наука
Ефективна интеграция на малцинствените общности в образователния процес
Учредяване на специални стипендии за студенти от малцинствата;
Постигната договореност за въвеждане на мандатност при директорите на училища
Строеж на детски градини, където е необходимо
Прецизиране на текстове в Закона за висшето образование с с оглед намаляване на броя на висшите учебни заведения у нас
Увеличаване на академичния обмен на учащи между страните от ЕС и Република България
Обособяване на научни клъстери от образователни институции, които работят с общ академичен обмен.
"Земеделие"
Създаване на условия за развитие на семейно земеделие с цел формиране и запазване на средна класа земеделски производители
Реформиране на поземлените отношения с цел забавяне на концентрацията на производствен ресурс
Осигуряване на възможност на браншовите организации да участват в процеса на вземане на решения относно политиките в сектор „Земеделие“
Подобряване на състоянието на ветеринарно-медицинското обслужване и промяна в модела на взаимоотношенията „ветеринарен лекар – животновъд“
Преструктуриране на държавните горски предприятия и насърчаване на частната инициатива в българската гора с цел дългосрочно използване на нейните ресурси. Стимулиране на биоразнообразието.