Доставчици на материали и строителна техника на практика строят АМ ”Хемус”. Това стана ясно от изслушването на представители на ”Автомагистрали” АД. От всички 134 км, които се изграждат, едва 3.5 км се строят от държавното дружество. Става дума за прикрити строително-монтажни работи. На практика строят не подизпълнители на договор, а доставчици.
"В състояние ли е “Автомагистрали” да изпълни договора за малко над милиард за изграждане на няколко участъка от АМ “Хемус”. Всички тези договори са с предварително раздадени аванси. С какво разполагате и кой строи там - “Автомагистрали” или други фирми?", попита на заседание на комисията по ревизията Мая Манолова.
На изслушването присъстват представители на Агенция “Пътна инфраструктура”, на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и министърът на финансите Асен Василев.
От дружеството отправиха въпроси към комисията какво да правят със заварените договори за милиарди по т.нар "ин хаус“ процедури.
"Строят се 134 км. Превъзложена е доставка на материали и строителна техника. Със собствена техника "Автомагистрали" АД строи около 3.5 км от цялото трасе. Ние сме в заварено положение. Не смея да подпиша лично и да плащам нещо, което е съмнително доколко е истинско. Като видите тези договори, които са предмет на разследване от кого и не... няма юрист, който да не види, че става дума за прикрито СМР", обясниха от "Автомагистрали" пред комисията.
“Магистралата се строи на база на договор за проектиране. Изпълнени са СМР-та, които не почиват на догвоор. Всичко това мирише, гнило е. Всеки, който се замесва допълнително с него, става част от него”, обясни Десислава Христова от дружеството по време на заседанието на комисията.
Тя посочи, че в договорите "има някои странни неща“ по линия на нетипичните задължения на доставчиците.
"Това, което ние виждаме, е, че има драстично завишаване на цените, на които се стъпва на база на предпроектни проучвания, които са доста съмнителни", допълни тя и даде пример за одобрен проект за около 300 хил. лева с прогноза цена над 7 млн. лева и над 2 млн. лева изплатен аванс.
Авансите са в размер на около 37%, като особено тежък е случаят с участъци 7, 8 и 9 на "Хемус". Има и фрапиращи случаи – с плащания към фирма за ландшафтно оформление в участък, който още е само на ниво идеен проект.
“СМР е различно от доставка. Имате ли договори за СМР”, попитаха народните представители.
“Имаме договор между нас и АПИ за СМР и са извършени те. Това, че са превъзложени като доставка на материали и други дейности, е друг въпрос”, коментираха още от дружеството.
“Ако “Автомагистрали” вече не са в състояние да изпълняват дейност, възложителят трябва да открие нова поръчка”, обясни финансовият министър Асен Василев, който посочи още, че има не само нарушение на Закона за обществените поръчки, но и на европейските директиви.
По думите му друга хипотеза е дружеството да придобие възможността да извърши тези дейности.
Ако се стигне до извод, че не може да се изпълни нито една от тези възможности, трябва да се стигне до санкция на парламента, за да не се стига до затвор, обясни още Асен Василев.
Очаквайте подробности.