“Демократична България” предложи промени в три законопроекта, свързани с електронните услуги и отпадането на различни административни пречки пред бизнеса и гражданите. Вносители са Ивайло Мирчев и група народни представители от обединението.
С промени в Закона за административните нарушения и наказания се предлага гражданите да не бъдат глобявани, затова че не предоставят документ, за който са поискали от администрацията да им бъде издаден по електронен път, а тя по някаква причина е отказала (дори и при мълчалив отказ).
Честите нарушения от страна на администрацията, свързани с текстовете за служебно събиране на данни или задължението за предоставяне на административни услуги по електронен път, сега принуждават гражданите да събират и предоставят доказателства за обстоятелства и да заявяват услуги на хартиен носител. В противен случай носят административнонаказателна отговорност за неизпълнение на свое задължение – например да подадат заявление за преиздаване на документ за самоличност, да извършват определена дейност само след получено вписване в даден регистър, да сменят настоящия или постоянния си адрес и др.
“В момента не са изключение случаите, в които се изискват документи на хартиен носител, докато е било възможно те да бъдат изпратени електронно. Не са изключение и случаите на глобени граждани за непредставени документи, които администрацията е длъжна да събере по служебен път”, мотивират се вносителите.
С промени в Закона за митниците се предлага автоматично издаване на EORI номер за всички български граждани - физически и юридически лица. Промените ще улеснят хората, които трябва да освобождават пратки, пристигащи от страни извън ЕС.
Сега всички необходими за регистрация на EORI номер данни са налични в регистрите, но се изисква "одобряване" от страна на служители на Агенция “Митници”. “Това е в разрез с добрите нормативни практики и освен това може да става напълно автоматизирано на база на данни в първичните регистри”, посочват вносителите.
В третия законопроект - за промени Закона за електронното управление, депутатите от “Демократична България” въвеждат централизирана система за управление на електронните регистри.
“В последните години държавата наля милиарди левове за електронно управление и то така и не бе ефективно изградено. А електронните регистри са сърцето на електронното управление. Без тях хората трябва да разнасят удостоверения от гише на гише, а администрацията да съхранява документи в папки. Освен че затруднява получаването на различните услуги, това намалява прозрачността”, коментира Ивайло Мирчев.
Чрез централизираната система за управление много от регистрите в държавата ще могат да се водят прозрачно и ефективно, без да се налага да бъдат изграждани от нулата, посочват още вносителите.
Сред предложенията е и доставчиците на обществени услуги, като ВиК или електроразпределение, да предоставят автоматизирани интерфейси в случаите, в които участват в административно обслужване, например когато е нужен документ за започване на дейност на търговски обект.