В крайна сметка най-простият начин да промениш света е да смениш първата новина по телевизията. Мисълта е на Дъглас Рушкоф, наричан от някои „кралят на рекламата“, който знае безброй хитрини да продаде каквато и да е стока.
Най-важното, според него, е рекламата да излъчва настроение, позитивизъм и да вещае светло бъдеще на този, който ще се бръкне, за да купи.
Една от най-популярните реклами в света е тази за продажба на тигани. Невероятно, но факт. Японската фирма Dentsu заснела клип със сто девойки, облечени като прислужници, в разкошна къща, една палачинка и група акробати. Ефектът бил огромен, но като признание за хрумването, а продажбите не се увеличили според очакванията.
Сто японски девойки с тигани в ръка...
Големите дози ентусиазъм са като фойерверк – няколко секунди блясък и пак тъмнина.
Кирил Петков и Асен Василев с „Продължаваме Промяната“ се появиха в политиката като шумна заря с китайски пиротехника. Разхвърчаха се конфети, римски свещи, балони… И почтеност, декларации, почтеност, финансова прозрачност, почтеност, чиста биография, почтеност, почтеност, почтеност… провокираха дори Борисов да се изкаже по темата – нали е най-почтенния, според самия него.
Блудницата от историята в Библията трябва да бъде наказана – убита с камъни, за извършения грях. Христос не може да се противопостави на закона на Мойсей, затова вместо да отсъди как да се постъпи, казва на крещящата тълпа: Който от вас е безгрешен, той пръв да хвърли камък на нея. И настъпва тишина и смут…
Обикновено за чисти, непорочни и доказано почтенни се приемат Хростос, Мохамед, Буда и други личности, символизиращи вярата. Навремето пропагандата създаде образа на чистия, безпогрешен комунист. Дори изкуството бе включено в извайването портрета на „героя на новото време“. Самият Хаматма Ганди развенчава митовете за себе си, като заявява: Не съм светец, зная грешките и греховете си. След смъртта му научихме, че "Човекът, който промени Индия и света" е добре обмислен израз, сътворен с цел ПР, а много от демонстрациите и публикациите в негова защита и възхвала са плод на съветските тайни служби. Което не прави Ганди по-малко велик политик. Просто ни напомня да сме по-бдителни и взискателни, когато ни продават тигани...
Добре е, че още една политическа формация ще се включи в измитането на модела "Борисов". Това гарантира успеха на предстоящите трудни битки със статуквото. Но прекалената патетика не върши работа в подобни ситуации.
Волно или неволно, но през последните дни лидерите на „Продължаваме промяната“ ни предлага много от плам в очите, комсомолски устрем, кристално чист комунистически морал, обещания за предсрочни петилетки и трудови подвизи. Откъде се взе всичко това и как го съчетаха? От една страна са рекламните послания на търговския пътник на Рушкоф, а от друга – идеологическите послания от недалечното минало с модерни лица и дрешки. Поне така изглежда.
Тигани ли ни продават?
***
Да припомним позабравения марш:
Комунисти, комсомолци, пионери!
Комунистите родината изграждат,
комсомолците със тях строят.
Пионери, пионери!
Славен път ни чака – трудов път.
Припев:
Комунисти, комсомолци, пионери
сме в един и същи строй.
Комунисти, комсомолци, пионери!
Заедно във труд и бой.
(винаги във труд и бой)
Комунистите щурмуват небесата,
комсомолците след тях летят.
Пионери, пионери!
Славен път ни чака – звезден път!
Припев:
Комунисти, комсомолци, пионери
сме в един и същи строй.
Комунисти, комсомолци, пионери!
заедно във труд и бой.
(винаги във труд и бой)
Комунистите воюват със войната,
комсомолците на стража бдят.
Пионери, пионери!
Славен път ни чака – трудов път!
Припев:
Комунисти, комсомолци, пионери
сме в един и същи строй.
Комунисти, комсомолци, пионери!
заедно във труд и бой.
(винаги във труд и бой)
Витали Роник