Дали държавата, собственика на заседналия край Камен бряг кораб или застрахователи ще възстановят средствата, нужни за изтеглянето на плавателния съд, не е ясно. При всички положения обаче който и да дойде да го спасява, той ще иска гаранция, че средствата му ще бъдат възстановени.
Това стана ясно от думите на капитан Димитър Димитров, президент на Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани (CESMA) в ефира на Българската национална телевизия.
Сагата с плаващия под панамския фраг кораб “Вера Су” започна на 20 септември, когато корабът заседна край Яйлата. Четири дни реакция от страна на институциите нямаше, въпреки че на борда му се превозват тонове опасен товар - азотна тор.
На 24 септември Басейнова дирекция взе проби от морските води, резултатите от които бяха оповестени в понеделник с изказа "има следи от нитритен азот". Същият ден шефът на “Морска администрация” обяви, че институциите са отхвърлили плана на собственика на кораба и застрахователите за изтеглянето на кораба.
През почивните дни еколози алармираха, че има замърсяване и Черно море е изправено пред екологична катастрофа. В неделя бе разпоредена незабавна операция от транспортният министър, която обаче протече изключително проблемно.
Операцията започна в понеделник. Първо трябваше част от товара на кораба да бъде преместен, за да може корабът да бъде изтеглен. На място бяха пратени кран и баржа. Баржата заседна, а машината, която трябваше да опакова азотния тор, се развали. Така се появи идеята и щипките на крана да пренасят товара на кораба, а кадри в социалните мрежи показаха, че по този начин торовете се изсипват директно в морето. На 28 септември операцията бе спряна, а от Министерството на околната среда и водите заявиха, че не са разрешавали подобни способи на разтоварване.
Вчера шефът на “Морска администрация” бе уволнен.
На място Христо Алексиев обяви, че се търси чуждестранна помощ. Шефът на "Морска администрация" призна, че страната не разполага с нужната техника. Кап. Димитров също посочи, че по всяка вероятност ще се наложи помощ от съседни държави.
"Не знам кой ще заплаща разходите. Но ако ние нямаме средства, трябва да помогнат съседни държави. Районът тук е с много малки дълбочини и малко средства могат да достигнат до кораба. Обсъжда се вариант и да се разтовари от брега. Трябва да се разтовари определено количество товар и то от точното място", посочи пред БНТ кап. Димитров.