Хеопсовата пирамида, мостът „Голдън Гейт“ в Сан Франциско, небостъргачът „Бурдж Халифа“ в Дубай. Всички тези световни архитектурни шедьоври са вдигнати по-бързо от нашата все така недовършена автомагистрала „Хемус“, която вече почти половин век се опитваме да си построим.
Историята на „Хемус“
„Хемус“ е недовършена автомагистрала в България. Почти цялото трасе на магистралата, с изключение на района около София, е в територията на Северна България. Предвидена е да свързва столицата София с град Варна и дублира първокласните пътища Е70 от Варна до Шумен, Е772 от Шумен до Ябланица и Е83 от Ябланица до София.
Всичко започва на 4 октомври 1974 г., когато първа копка прави тогавашния водач на тоталитарния комунистически режим в страната Тодор Живков.
И така до днес, 47 години по-късно, все нещо ни препъва да я достроим.
А знаете ли, че…
В света има поне 8 архитектурни творения, построени по-бързо от магистрала „Хемус“. Ето кои са те:
Голямата пирамида в Гиза (Хеопсова пирамида)
Въпреки че не е намерен нито един погребан фараон, египтолозите предполагат, че Хеопсовата пирамида е служила за гробница на египетския фараон от четвъртата династия Хуфу (по-познат с гръцкото си име Хеопс), управлявал Древен Египет през 2606 – 2583 г. пр.н.е. Смята се, че пирамидата е построена по проект на архитекта Хемон (Хемиону).
Според египтолози като Марк Ленър и д-р Захи Хауас, Хеопсовата пирамида е построена за около 20 години според официалните изказвания на археолозите, като най-точната година на нейното завършване е ок. 2580 г. пр.н.е., но намерени артефакти и експерименти напълно отхвърлят тази теория. Тя е най-старата и най-голямата пирамида от трите в Гиза. Стените й са ориентирани към четирите посоки на света, като входът е от северната. Вътре има няколко камери, съединени с коридори, и недовършена подземна камера.
Първоначално пирамидата е имала височина 146,5 m и страна на основата 231 m, но днес тя е висока 138,75 m, а основата й има дължина 230,4 m. В продължение на четири хилядолетия, до 1311 г., тя е била най-високата постройка в света, преди да бъде построена Катедралата в Линкълн Англия, чиято централна кула била висока 160 m.
Мостът „Голдън Гейт“ в Сан Франциско
Голдън Гейт Бридж /Мост Златна порта или Златна врата/ е висящ мост над пролива Голдън Гейт, който отделя Санфранциския залив от Тихия океан. Той свързва град Сан Франциско от южната страна на пролива с градчето Сосалито на северния бряг. Строежът му започва през 1933 година и отнема едва 4 години. Завършен е през 1937 г. и остава мостът с най-голям отвор в света (1280 m) до построяването на моста Веразано Нароуз (Verrazano–Narrows Bridge) в Ню Йорк през 1964 г.
Небостъргачът „Бурдж Халифа“ в Дубай
Бурдж Халифа /„Кулата на Халифа“/, известен преди откриването си като Бурдж Дубай, е небостъргач в Дубай, Обединените арабски емирства, който със своята обща височина от 828 m е най-високата конструкция, строена някога. Строителството му започва на 21 септември 2004 година, а сградата е официално открита на 4 януари 2010 година. Тя е част от новоизградения комплекс Даунтаун Дубай, разположен в близост до главния търговски квартал на града и заемащ площ от 2 km².
Над 7500 км магистрални пътища в Германия (1975-2017 г.)
Коя е магическата дума, която изниква в главата на всеки любител шофьор, когато се сети за Германия? Аутобан, разбира се! Не, не, дори изобщо няма да ви занимаваме с качеството им, това е тема на друг разговор. Днес цифрите ще говорят: до началото на 2017 г. от „Хемус“ са построени 168 км. От 1975 г. до началото на 2017 г. общата дължина на магистралната мрежа в Германия се е увеличила с над 7500 км. Сигурно и на тях им помагат извънземните, знае ли човек...
И съвсем естествено стигаме до Космоса
Изграждането на Международната космическа станция Мир, която обикаля в орбита около Земята, започва през ноември 1998 г. Последният модул е скачен през 2011 г. Т.е. за около 13 години човечеството се сдоби с космическа станция. За този срок „Хемус“ набъбва с около едва 30-ина километра...
Тадж Махал - построен за 21 години
Тадж Махал /„Корона на дворците“/ е мавзолей от бял мрамор на южния бряг на река Ямуна в индийския град Агра. Той е поръчан през 1632 година от моголския владетел Шах Джахан (управлявал от 1628 до 1658 година) като гробница на любимата му съпруга Мумтаз Махал. Гробницата е разположена в комплекс от 17 хектара, който включва още джамия и къща за посетители, както и парк, ограден от три страни с масивна стена. Основното строителство на мавзолея е завършено през 1643 година, но довършителни работи продължават още 10 години. Смята се, че целият комплекс е напълно завършен към 1653 година, а стойността му е около 32 милиона тогавашни рупии (1,4 милиарда лева от 2015 година). В строителството участват към 20 хиляди работници под надзора на комисия от архитекти, ръководена от придворния архитект на владетеля Устад Ахмад Лахаури.
А новата столица на Бразилия
Тя е построена в джунглата заедно с 3200 мили аутобан /ама истински/ само за 3 години 11 месеца и 14 дни.
Българи, нищо друго не ни остава, освен да таим надежда „Хемус“ да е осмото чудо на света. А до тогава си повтаряйте девиза: „Автомагистрала „Хемус“ - старее, но не расте“.
Веселка Иванова