Страната ни не е дестинация за отдих и развлечение, а по-скоро един бит пазар, смята Павел Найденов, зам.- председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация, баща на убития бизнесмен Илия Павлов.
Интервю на Даниела Георгиева
- Г-н Найденов, освен че сте зам.-председател на БХРА с какво се занимавате сега?
- В момента съм насочил усилията си в един спортно-развлекателен клуб. Комплексът се намира в сърцето на София на ул. Цар Калоян и се използва за различни мероприятия на фирми, модни къщи, както и частни купони, организират се детски партита, идват аниматори, които успешно провеждат своите програми и забавляват децата. В комплекса имаме фитнес център и салон за красота. Персоналът е добре подготвен – на разположение на клиентите са масажисти, рехабилитатори, диетолози.
Разполатаме със солариум и апарати за антицелулитни масажи. Ние работим с реномирани и добре подбрани препарати и кремове. Ресторантът на комплекса има добре оборудвана кухня със свременни машини и съоръжения, правим и коктейли, блок маси, където хората намират всичко, което им е необходимо.
Освен тази област в момента развивам дейност и в сферата вна производството. Имам фабрика за перилни препарати както и такава за производство на лещи.
- Какви са наблюденията Ви върху туризма ни? Как ще коментирате развитието на този сектор в последно време?
- Следя проблемите на туризма от дълги години. Природата ни е красива, но това не е достатъчно, разбира се може още много да се желае.
Ние не трябва да разчитаме основно на туристи, които идват със самолети от различни дестинации. За нас са важни и туристи, идващи от Европа с автомобилите си, защото по този начин те прекосяват цялата ни страна. Те посещават освен заведения за хранене, исторически месности и пметници на културата. Така туристът, който посещава нашата страна е и потребител на други услуги преди да стигне в самия хотелски комплекс. Всичко това увеличава стокоборота Освен това се създават условия за разкриване на нови работни места.
Дали ще е морски или планински е важно да има едно изключително голямо удовлетворение на туристите. За да може, когато дойде гост и остане доволен връщайки се своята страна, той да разказва положително за впечатленията си. Така има възможност повече желаещи да дойдат в нашата страна. Когато ние добре се справим с обсужването и услугата, която предлагаме, това дава отражение върху хората, които ще дойдат пак. От тази реклама по-голяма няма.
- Проблемите в туризма са много и са ни до болка познати, но все пак кое Ви прави най-силно впечатление?
- Това пренасищане на хотелски комплекси, един до друг и без въздух ни се отразява доста зле, тъй като у нас не се спазват световни норматив на един кв. км колко туристи трябва да има, за да са спокойни и да могат реално да починат.
При една такава сгъстена обстановка с хотели и народ, приличаме не на дестинация за отдих и развлечение, а по-скоро като един бит пазар. И когато туристите идват от индустриалните зони на Европа и света, презастроените курорти не ги впечатляват, а напротив. Това може би ще даде лошо отражение. И в бъдеще туристическата ни дестинация може да не е толкова активно посещавана. Ще продължава да има отлив на скъпи туристи, които са по-платежоспособни, с повече претенции. Аз съм бил в много курорти в света – Маями-Флорида, Канкун-Мексико. Там например от хотел до хотел разстоянието е минимум 400 метра. Един хотел с 1500-2000 легла има свой район, не е забранено от другите комплекси да го посещават, важното е че на около 500 метра е само природа, има въздух и простор. Хотелите са на едно прилично отстояние, в пясъка не се строи, те са най-малко на 100 метра от морето, докато ние при нашия случай хотелите ги направиха просто на пясъка. Туристът не обича това, той иска да има малко преход от едното място на другото, не с километри, но поне едно 100 м. Като се придвижва не иска да забелязва никакви боклуци по плажната ивица и по пясъка. Той иска като седне в пясъка да му е приятно, но да няма угарки, да няма хартийки и неща, които да го дразнят.
- Добре, в такъв случай как ще се развие нашата дестинация, по какъв начин ще привличаме туристи като тези хотели вече са построени?
- Аз мисля, че ако това създаде негативни впечатления в туристите, много от хотелите, които са с големи кредити няма да могат да обслужват заемите си, ще има фалити. Най-лошото, което може да се случи е да бъдат бутнати хотели.
И ако подходи правилно правителството, което и да е то и се съобразява със световните международни стандарти нещата може да се нормализират. Трябва да се действа по-дръзко за разчистване на плажната ивица от сгради.
снимки Вяра Йовева
- Какво е положението със зимните курорти? Там също започна да става доста нетърпимо.
- Вижте Банско например е презастроен с хотели. Незнам инвеститорите как ще се справят, ако се случи нещо да намалее туристопотока. Там е още по-страшно, защото зимния туризъм е с повече разходи. За да посрещнеш туристи, трябва хотелът да е топъл и то още от октомври, ноември, а туристите тогава ги няма.
Назначени са хора, заетостта е направена по отношение на служителите.
- Как ще коментирате развитието на други алтернативни видове туризъм като голфтуризма например?
- Голфтуризмът води добри клиенти, обаче климатът у нас не мисля, че е много подходящ за това. Да се направи една инвестиция за милиони левове и да се ползва съоръжението половин година не е много ефективно. Съблазнително е тъй като всички знаят, че голф туриста има по-добри възможности, но поради късия сезон аз съм скептичен.
- Ще ви отклоня малко от туристическата тема, до къде стигна разследването на случая с убийството на сина ви Илия Павлов?
- Аз до колкото знам от световната практика това което не е разкрито като убийство и друго деяние от този род не се затваря никога. То е винаги на вниманието на разследващите органи. Но въпреки това няма разкритие, дали това е политика на световен ред незнам.
- Поддържате ли отношения със снаха си Дарина Павлова?
- Поддържам добри отношения, обаждам се на децата. Те вече три, четири години не са идвали насам, растат годините минават, добре живеят учат се добре.