НОВИНИ


След повече от месец: Край на кризата край Камен бряг. Изтеглиха ”Вера Су”

6 4168 26.10.2021
След повече от месец: Край на кризата край Камен бряг. Изтеглиха ”Вера Су”
БГНЕС

След повече от месец снощи сагата край Камен бряг приключи. Заседналият кораб “Вера Су” бе изтеглен от плитчините малко след полунощ, след като от него бяха източени последните количества емулсия, останали от наводнения товар.


Около 22 часа снощи на място пристигнаха три влекача. Операцията приключи успешно около половин час по-късно и “Вера Су” бе изтеглен и потегли към Варна. Очаква се пътят да отнеме около 18 часа. Не е ясно каква точно ще бъде съдбата на кораба. Очаква се собственикът на плавателния съд да излезе с решение дали се отказва от него. 

 

Подготовката за изтеглянето на “Вера Су” започна още през вчерашния ден. Акцията по изтеглянето на „Вера Су“ започна около 17.00 часа вчера, след като целият карбамид беше успешно претоварен на самоходен шалан. След олекотяването плавателният съд промени положението си и позволи да се пристъпи и към неговото изтегляне.

Сагата край Камен бряг започна на 20 септември, след като плаващият под панамски флаг кораб “Вера Су” заседна край местността Яйлата. Четири дни институциите у нас нямаха реакция. 

 

На 24 септември от Басейнова дирекция взеха проби край водите, а резултатите показаха, че има следи от нитритен азот. Същият ден институциите са отхвърлили плана на собственика на кораба и застрахователите за справянето с кризата. Два дни по-късно еколози надигнаха глас, че във водите на Черно море има сериозно замърсяване и заплаха от екологична катастрофа, но институциите бездействат. Ден по-късно транспортният министър разпореди стартирането на операция по спасяването на “Вера Су”. 

 

Тя обаче претърпя провал. Акцията започна в понеделник (27 септември), когато към заседналия в скалите край Яйлата кораб бяха пратени кран и баржа. Баржата обаче заседна, а машината, която трябваше да опакова азотните торове, се развали. Това наложи вземане на друго решение - товарът да се прехвърли с щипките на крана. Кадри в социалните мрежи обаче показаха, че азотните торове се изсипват във водите на Черно море. Ден по-късно обявиха прекратяване на операцията, а Министерството на околната среда и водите категорично посочи, че не е разрешавало подобни способи. Шефът на “Морска администрация” бе уволнен.

 

Наложи се българските власти да потърсят чуждестранна помощ. Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време, а междувременно стана ясно, че “Вера Су” потъва. Екипажът обаче отказа да напусне борда. Дни по-късно бе евакуиран.

 

След като на 9 октомври вълните започнаха напълно да заливат кораба, министър Алексиев обяви подозрението си, че турският собственик на кораба нарочно забавя каквито и да е било действия, за да може да се възползва от застраховка след потъването на кораба.

 

Първият водолазен оглед показа, че машинното отделение на кораба е запълнено с вода, което означава, че на собствен ход корабът не може да се придвижва, дори и да бъде освободен от скалите, и на практика вече се води потопен. Същия ден от МОСВ успокоиха, че няма установени сериозни разминавания в показателите на биологичната среда.

 

Началото на спасителната операция бе отложено заради бавна комуникация с корабособственика, близостта до природен резерват и неяснотите и в морското право за реакция при засядане на плавателен съд в чужда акватория. В същото време бе отчетено повишаване на концентрацията на амониев азот около кораба.

 

На 20 октомври започна разтоварването. Лошото време обаче спря операцията няколко пъти. 


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама