Тече третата предизборна кампания за парламентарни избори тази година. Едновременно с нея партиите и инициативните комитети агитират и за своите кандидати за президент и вицепрезидент. Към 24 октомври най-много пари за своите политически кампании са раздали ГЕРБ-СДС, БСП и ДПС, сочат данните от мониторинга на Институт за развитие на публичната среда.
В надпреварата за президентството участват 23 двойки кандидати, а в кампанията за народни представители – 27 партии и коалиции. Според Изборния кодекс договорите между партии и медии следва да се публикуват в тридневен срок от тяхното сключване и могат да бъдат премахнати не по-рано от обявяване на изборния резултат.
Мониторингът обхваща официалните страници на 40 национални и регионални медии – 10 телевизии, 3 радиостанции, 13 вестника и 14 информационни сайта и агенции, уточняват от института.
Колко похарчиха участниците до момента?
Общо 20 от регистрираните за парламентарните избори партии и коалиции са сключили договори за медийно отразяване. Сред тях към момента най-много средства са отделили от тъй наречените “традиционни” формации. Начело е ГЕРБ-СДС със 186 225 лв. (без ДДС), следвана от БСП за България – 113 338 лв. (без ДДС) и ДПС – 89 550 лв. (без ДДС). В някаква степен това е обяснимо, тъй като от една страна тези формации са имали възможност през годините да акумулират средства (главно от държавната субсидия, която при ГЕРБ и ДПС е водещ източник на финансиране на кампаниите). В допълнение мониторингът на ИРПС назад във времето показва, че тези политически субекти силно залагат на реклама в електронни и печатни медии.
Изображение: Институт за развитие на публичната среда
През първите десет дни на кампанията за президентски избори 17 от кандидатските двойки са сключили договори за отразяване. Най-много средства за медийни изяви са инвестирали от инициативния комитет на Атанас Герджиков и Невяна Матеева – 37 945 лв. (без ДДС). С почти същата сума след тях се нареждат Мустафа Карадайъ и Искра Михайлова (издигнати от ДПС) – 36 350 лв. (без ДДС).
Изображение: Институт за развитие на публичната среда
Кои от медиите са най-предпочитани?
Убедително на първо място сред доставчиците на медийни услуги се нарежда телевизия Евроком с 343 470 лв. (без ДДС). На следващо място е БНТ със 165 569 лв. (без ДДС). И двете телевизии предлагат на участниците и безплатни форми на отразяване. Докато при обществената БНТ те са съгласно предварителните изисквания на Изборния кодекс, то при Евроком са под формата на безвъзмездни договори. Няма изискване те да се публикуват от медиите и така не става ясно нито какви услуги точно включват, нито пък каква е стойността на отразяването, която участниците получават „про боно”. Към 24-и октомври безплатна медийна реклама в Евроком са използвали кандидат-президентските двойки Лозан Панов/Мария Касимова и Волен Сидеров/Магдалена Ташева, както и следните участници в парламентарната надпревара – Българска прогресивна линия, БСП за България, Изправи се БГ! Ние идваме!, Русофили за възраждане на отечеството, Български национален съюз – НД, Благоденствие – обединение – градивност (БОГ).
Изображение: Институт за развитие на публичната среда
Мониторингът на средствата за медии на кандидатите за народни представители показва, че разходите за реклама на участниците – 733 421 лв. (без ДДС) са чувствително занижени в сравнение с предишни надпревари. Така например, те са три пъти по-малко от рекордните , които партиите и коалициите похарчиха на този етап от кампанията за парламент през април. Вложените до момента суми значително отстъпват и на тези, засечени за същия период за изборите от юли – почти.
Отделените ресурси за отразяване на кандидатите за президентската институция за първите десет дни от кампанията от 2016 г. са били малко, а сега са едва 305 813 лв.
Очевидно третата парламентарна кампания за годината, съчетана с президенската, страда от намалелите средства в бюджетите на партиите. Все още големите частни медийни групи – bTV и Nova TV, нямат обявени сключени договори, което също влияе върху общата сума на разходите за медии.