В България, освен че годишно се крадат 10 млрд. лв. през обществени поръчки, концесии, програми с евросредства, тоест от парите на данъкоплатеца, влезли в бюджета през данъци, осигуровки и такси, се ограбват и 5 млрд. лв. годишно или от 100 до 200 лв. месечно от джоба на всеки българин, чрез монополните и картелни положения, установени при горивата, тока, водата, телефоните, банковите услуги, хранително – вкусовият, като олиото и други пазарни сектори.
Забележка: Този грабеж от 15 млрд. лв. годишно в България е на фона при средна заплата в страната (изключвам София) 800-1000 лв., като не са малко и заплатите от 650 лв.(минималната) и средна пенсия към април – 500 лв., като същевременно един милион пенсионери получават под 300 лв.
В България има специален орган – Комисия за защита на конкуренцията (КЗК) за борба с монополите, господстващото положение, концентрацията, нелоялната конкуренция, нарушенията при обществените поръчки, включително и концесиите, с изключение на тези за водите и подземните богатства, които се обжалват пред административния съд.
От създаването си до днес, КЗК пази монополистите във всички сектори на пазара, както и обръчите от фирми, които крадат от обществени поръчки и концесии. Защо КЗК не работи в защита интереса на потребителя. Защото ръководството на комисията (седем члена, включително председател и зам. председател) е избрано от парламента, тоест от онези 240 крадци - пионки на МАФИЯТА!
Кой плаща цената за неработещия регулатор?
Потребителят – всеки българин!
Какъв е размерът на грабежа
5 млрд. лв. годишно!
Примери и доказателства за неработеща КЗК:
Горивата на българския пазар – картелни цени и ниско качество!
КЗК е извършила през последните десет години около 5 проверки за установяване на монополно и господстващо положение при горивата, но винаги решението, с което излиза е, че такова не съществува.
Факт е, че големите участници на пазара са в скрито съглашателство за поддържане на високи цени на горивата.
Флагман при установяване на монопол при горивата е „Лукойл“, който има господстващо положение, идващо от това, че е:
- единствен производител на петролни продукти от нефт (има още един производител „Инса ойл“ в гр. Раковски на Георги Самуилов, но той преработва само базови масла);
- държи пряко близо 60 % и косвено през свързани фирми още 20 % от данъчните складове в страната, без които не може да се осъществява търговия на едро с горива;
- има влияние върху всички държавни ръководители през последните 20 години, като се започне с Костов, който им хариза Нефтохим – Бургас за жълти стотинки и всички останали до днес, които така и не успяха да обложат с данъци годишните приходи на компанията, които достигат до 6-7 млрд. лв. и същевременно декларира загуби от 500 млн. лв.
Основно лице - проводник на влияние за незаконосъобразните схеми през годините назад е олигархът Валентин Златев, същият е свързан с чужди служби и проводник на чужди интереси – руски.
Трябва да се има предвид, че в България акциза е с най-ниска ставка спрямо останалите членки на ЕС, което предполага и по-ниска цена спрямо тези в другите страни-членки.
Месечното потребление по данни на НСИ на автомобилен бензин в страната е 35-40 хил. тона (1 тон е с обем 1315 литра), а на транспортно дизелово гориво около 180 хил. тона (1 тон има обем 1162,8 литра дизел).
При средно ощетяване от 30 стотинки на литър, говорим за месечно ощетяване на потребителя от близо 80 млн. лв. или над 900 млн. лв. годишно.
Телекомуникационните услуги на мобилните оператори – бетониран картел между трите мобилни оператора
В този пазарен сектор също е налице картел между трите мобилни оператора „А1“, „ВИВАКОМ“ и „ТЕЛЕНОР“, като същите съгласуват цените на тарифните си планове и постоянно ги вдигат, почти всяка година с около 2 лв., което го усещаме при всяко подновяване на договорите ни на всяка втора година.
За такова вдигане говори и фалшивия патриот и бивш вицепремиер Валери Симеонов в предаването „Лице в лице“ по БТВ от 17.03.2021 г. Същият заявява, че контролните органи са установили негласни договорки за цените на тарифните планове, но бил оказан натиск върху правителството и всичко било покрито. Тоест същият в непряк текст казва, че някой е дал много пари, за да продължи ограбването на потребителите.
Приходите на мобилните оператори за 2020 г. са 2,8 млрд. лв. и печалба от 1,2 млрд. лв., имайки предвид, че тази печалба е много по-голяма, но като всяка голяма компания е разтоварена чрез различни счетоводни врътки.
По данни на Комисията за регулиране на съобщенията в страната:
- 7.946 млн. са потребителите на мобилни гласови услуги през 2020 г.
- 6.581 млн. са потребителите на мобилен интернет през 2020 г.
При спекулативно средно по-високи цени с 5 лв. на абонат на месец се получава 35 млн. лв. месечно и 400 млн. лв. годишно ощетяване на българите в нарушение на установеното национално и европейско законодателство и добрите търговски практики.
При частните абонати са най-големите измами, скрити в договори от 10-15 страници и съответно „товарене“ с необосновано високи цени, докато при корпоративните клиенти се предлагат по-добри условия.
Корпоративните клиенти са примамливи за операторите, защото се сключват договори за 30-40 хил. карти наведнъж, като примерно със силовите ведомства – МВР, МО и други институции, както и големи частни компании. Заплатите в тези ведомства са гарантирани и съответно е гарантирано и плащането на сметките към операторите.
Олиото – надути цени, ограбващи потребителите
За информация: Към настоящия момент цената на олиото в търговската мрежа на България се предлага в диапазона 3,80 – 4,50 лв. За сравнение - в Испания е 2,60 лв., във Великобритания – около 2 – 2,50 лв.
Трябва да се има в предвид, че основният световен доставчик на слънчоглед са страните от Черноморския басейн - Румъния, Украйна, Русия и България.
Картелните цени при олиото бяха потвърдени и в комисията по ревизия към 45-то Народно събрание от едрия земеделския производител Светослав Илчовски във връзка с незаконните практики които прилага Иван Ангелов "Пилето", собственик на "Градус" и десетки други дружества.
Банковите такси и комисионни – грабеж грабежа на банковите кръвопийци
По данни на БНБ за първите шест месеца на годината банките са събрали от такси и комисионни 684 млн. лв., като за същия период на 2020 г. са 580 млн. лв. или тази година с 100 млн. лв. в повече. За 2020 г. приходите само от такси на банките възлизат на 1 млрд. лв.
Свидетели сме на това, че през месец-два се вдигат банковите такси и комисионни за парични преводи и това се наблюдава едновременно при всички банки, което говори за съгласувана практика - картел, която ограничава конкуренцията и ощетява потребителя.
Имайки предвид, че все повече търговските операции и разплащанията на гражданите стават по банков път, се получава, че потребителя и бизнеса са ощетени от необосновано високите цени на таксите и комисионните, които взимат банките.
Прилагам само един фрапантен пример, че за немалко държавни такси, комисионната за банковия превод е колкото размера на таксата.
Предложения за пресичане на монополите, установени в почти всички сектори на българския пазар:
1. Пряк избор от гражданите на ръководството - членовете на КЗК с възможност за отзоваване по всяко време на мандата им с ясно, конкретно и точно публично представена концепция от всеки един кандидат - член с подробно описание на проблемите с монопола, необходимите мерки, срокове за изпълнение и очаквани резултати.
Защо
За да не бъдат назначени от политиците по препоръка на монополистите, които трябва да проверяват.
2. По отношение на горивата:
2.1. Обществени данъчни складове - държавата да регистрира и управлява по Закона за акцизите и данъчните складове 28 данъчни (акцизни) склада за течни горива във всички административни области на страната с цел либерализиране на пазара. С тази мярка ще се даде възможност на малки и средни фирми също да участват на местния пазар на горива, съответно ще стимулира вноса и ще се диверсифицират източниците на доставки.
3. По отношение на „Лукойл“:
3.1. Всички измервателни уреди и пломбирани връзки по тръбопроводната инсталация в Нефтохим Бургас да бъдат обезпечени с видеонаблюдение и следенето им в реално време да е публично на сайта на Агенция „Митници“, за да може да се гарантира тяхната неприкосновеност и опити за заобикаляне с цел осъществяване на контрабанда.
3.2. В закона за корпоративното подоходно облагане да се обвърже данъчната основа за големи компании, като Лукойл с активите им и оборота.
При монопола няма равнопоставеност и конкуренция, а диктат на цени и условия. В крайна сметка резултатът е налице – извличане на колосални печалби чрез изнудване на потребителите, което всеки български гражданин усеща по джоба си.