ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ ноември 2021


Снежана Стефанова: Повишаване на функционалната грамотност е абсолютен приоритет за Национално обединение на десницата

0 3412 02.11.2021
Снежана Стефанова: Повишаване на функционалната грамотност е абсолютен приоритет за Национално обединение на десницата
Снежана Стефанова

През последния месец учителското съсловие е подложено на натиск, по отношение на зелените сертификати и напрежението в гилдията расте. Това коментира със съмишленици петата във великотърновската листа на Национално обединение на десницата Снежана Стефанова.


Тя е един от авторитетните учители в старата столица, с дългогодишен стаж в преподаването на химия и биология. Г-жа Стефанова, която преди дни придоби и най-високата квалификационна учителска степен, е част от педагогическия колектив на ОУ „П. Р. Славейков“.

 

Над 45% от учителите в страната са готови да напуснат работа, ако бъдат задължени, коментира тя. „Ваксинацията не е условие за полагане на труд, а е доброволна и въпрос на личен избор“, категорична е Снежана Стефанова, според която, с действията си, настоящите министри на образованието и здравеопазването нарушават конституционни права на над 80% от българите.

 

Напрежението сред учителите почива и на факта, че мярката за зелените сертификати бе въведена, без предварително предупреждение и времеви толеранс, и без да се е провела никаква информационна кампания, за да имат хората време и възможност да решат за себе си дали да се имунизират.

 

Това са панически, а не стратегически действия, убедени са мнозинството учители.

През последните две години работата на българския учител се е усложнила, заради преминаването към т.нар. ОРЕС (обучение от разстояние в електронна среда), сподели Снежана Стефанова. „В началото беше предизвикателство – нещо ново, непознато за нас, което ще научим. Така беше и за децата. Но резултатите не покриха очакванията. Най-голямата тъга на един учител е, че не може да е близо до своите ученици, да е заедно с тях в час, да съпреживява радости и неволи. Учителите срещат най-големи трудности при онлайн преподаването на често отсъстващи и неангажирани ученици, налага се да измислят нови начини как от разстояние да задържат вниманието на децата“, разказва учителят по химия и биология.

 

Обучението онлайн се отразява все по-зле и на подрастващите, споделя уважаваният учител Снежана Стефанова. „Стават асоциални, изнервени, твърде притеснителни, а някои – и безотговорни към изпълнението на ученическите си задължения. Часовете пред един монитор водят и до физически проблеми като обездвижване, проблеми с очите. С това обучение се задълбочават и образователните неравенства. В градовете учениците са обезпечени с лаптопи, имат интернет, но не така е по селата. Държавата трябва да поеме тази отговорност“, категорична е Стефанова.

 

Тя даде тревожен пример с увеличаващия се брой на отпадащи от образователната система. По думите й, неравният достъп се потвърждава и от резултатите от националното външно оценяване за четвърти и 7 клас, в различните населени места.

Какво е нужно да се направи, от гледна точка на един обичан дългогодишен учител, бе въпрос, при който г-жа Стефанова припомни: „До преди две години, когато се повишаваше броят на заболелите от грип ученици, всички се разпускаха в т.нар. „грипна“ ваканция. И тогава не се учеше онлайн. Да, след това учителите преструктурирахме учебен материал, на учениците не им беше лесно, но всички бяхме заедно в училище. През последните две години обаче нещата съвсем не са така, училището и образователната система не са това, което бяха. Най-важното, което според мен трябва да се направи, е да се внесе спокойствие за всички работещи в сферата и да се пощади крехката детска психика. Трябва учители, родители и ученици да работим заедно. За мое огромно съжаление днес гилдията е „разделена“ на ваксинирани и неваксиниране срещу ковид. И това разделение не се появи по естествен път, а се наложи от властимащите“.

 

От позицията на дългогодишната си педагогическа практика Снежана Стефанова е категорична, че учениците от 1 до 4 клас изобщо не трябва да излизат от училище, освен при повишена заболеваемост на децата от дадена паралелка. Връщането в нормални учебни часове е редно да стане плавно за прогимназиален етап на обучение, но не и на ротационния принцип, защото отново следва неравностойност при обучението на учениците от рисковите групи. Много е важно българският учител да съхрани и предаде на своите ученици национални и отечествени добродетели, от една страна, и на граждански и културни, от друга. Не разделение, а обединение. Почит към българските корени, семейните ценности, националните и традиционни празници. Само обединението на всички учители, родители и ученици може да доведе до благоприятен изход от ситуацията през последните години в образователната ни система.

 

Силна нация се гради от ценности и от образовани граждани, изтъкна кандидатът от листата с номер 7. Такова е убеждението на Национално обединение на десницата:

„Абсолютен приоритет за нас е повишаването на функционалната грамотност на българските граждани. В програмата на Републиканци за България, които сме част от дясното обединение, отдавна е записано, че категорично настояваме за задължително образование до 10 клас, включително със силата на всички държавни инструменти. Предвидени и разписани са също така конкретни мерки за осигуряване на достъп до качествено образование за хората от всички части на България“, коментира още Снежана Стефанова.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама