Здравеопазването в България днес е битак на медицински услуги, лекарства и медицински изделия, а в болница „Лозенец“(правителствена) и търговия с човешки органи. То е мини картина на разрушената държава, която е прогнила от корупция, бюрократи и посредници-търгаши, които търгуват с всичко, в случая със здравето и живота на хората.
Годишно за здраве в нашата страна се разходват по 11 млрд. лв., от които 5 млрд. се осигуряват от НЗОК, а останалите са лично участие на пациента, тоест от нашия джоб.
Пациентът плаща три пъти за здравни услуги:
- един път през здравните осигуровки;
- втори път в доболничната помощ, защото, за да се добереш до специалист, трябва да минеш през частния кабинет на лекар, който практикува в някоя от големите болници, предимно университетски и да оставиш средно около 50 лв. за преглед, да си платиш назначените лабораторни изследвания, които не се покриват от касата или защото ще изгубиш повече време, докато чакаш за направление и
- трети път в болницата за всякакви измислени допълнителни плащания – избор на екип, медицинско изделие, упойка при някои клинични пътеки, за престой на придружител, за долекуване през и т.н.
Същевременно, всяка година се източват над един милиард от НЗОК, тоест от нашите здравни вноски. Схемите са през обществени поръчки и търгове за лекарства, медицинска техника и консумативи. В тази връзка може да се посочат следните примери – в малка общинска болница изпълнителния директор, назначен по партийна линия от управляващите, прибира 500 лв. на месец само от комисионната за доставка на хляб в болничното заведение, а за лекарства, медицинска апаратура и консумативи, комисионните стигат до десетки милиони, особено в големите болници. Изписват се клинични пътеки за фиктивни пациенти, поставят се грешни диагнози, за да се „пусне“ пациента по най-скъпата клинична пътека. Отделно фармацевтичните фирми с техните амбулантни търговци, които са обсебили лични лекари, медицински центрове и болници, заедно с лекари-търгаши, ограбват с кожодерски цени пациентите за медицински изделия и лекарства.
Резултатът от гореописания грабеж и от продължаващата повече от двадесет години здравна реформа в България е:
- държавата с най-голямата смъртност в Европейския съюз и дял на социално-значимите заболявания(кардиологични – на първо място в ЕС, като 64 % българите умират от тях, с онкологични – 350 хил. българи и т.н.);
- държавата с най-ниската продължителност на живота;
- държавата с два пъти по-висока детска смъртност от средната за Европа. Всяко четвърто дете у нас гладува. Една трета не ядат всеки ден плод или зеленчук, защото са от бедни семейства;
- държавата с най-голямо лично участие на пациента при заплащането за здравни грижи – над половината от средствата идват от джоба на пациентите, въпреки, че са здравно осигуряват. Вземайки предвид, че голяма част от населението е с доходи под линията на бедност, нещата стават изключително трагични;
- държавата, в която едва 23% от стойността на изписваните лекарства и медицинските изделия (изкуствени стави, стентове и др.) се поемат от публични източници – Здравната каса, докато в някои държави от ЕС, този дял е над 80%;
- държавата, която заема последното място в Европа по дял на средствата, отпускани за превантивни клинични изследвания и дългосрочни медицински грижи за възрастните и тежко болните пациенти;
- държавата с най-бързо растящите всяка година разходи за здравеопазването и същевременно влошаване на достъпа и качеството на предоставяните здравни грижи;
- държавата с най-голямата диспропорция в доходите на лекарите – едни с месечен доход 200-300 хил. лв.( 2 млн. и 866 хил. лв. годишен доход само от заплата е посочила д-р Валентина Мазнейкова, управител на болницата “Св. София”, директор на Военна болница – 121 677 хил. лв, но още 1 млн. лв. от комисионни от обществени поръчки), други с 2 хил. лв.;
- държавата, в която лекарите са повече администратори и търговци, отколкото лица, които се занимават с лечение на хората;
- държавата с най-много болници 360 за население под 7 млн., докато в Нидерландия болниците са 120, а населението – 17,3 милиона. Разбира се всичко това е да може да се точат пари от НЗОК през клинични пътеки;
- държавата, в която има недостиг над 26 хил. медицински сестри и 500 лекари, защото феодалите в болниците не допускат някой да им вземе далаверата със здраве за милиони.
- държавата, в която всеки трети българин, живеещ в селски райони, няма достъп до медицинско обслужване.
Положението е драматично. Здравеопазването е в ръцете на няколко кръга, които източват стотици милиони чрез определени фирми за внос и снабдяване с консумативи, техника и апаратура, лекарства и пр. Тези фирми се знаят, както се знае, че над тях има опънат „чадър“ от най-високите етажи на властта. Моделът е същият като този за магистралите, язовирите, санирането, земеделски програми и пр.
Мерки:
1. Възстановяване на старата система – държавни болници и държавни диагностично-консултативни центрове (поликлиники).
- поликлиниките поемат първичната и специализираната извънболнична помощ. В поликлиниките ще се запази фигурата на личните лекари, но те няма да са на свободна практика.
- към ръководството на всяко държавно и общинско лечебно заведение ще се формира граждански съвет пряко избран от местното население, който ще участва наравно с представителите на лекарското съсловие при взимането на всички управленски решения.
- установяване на начална стартова заплата 4000 лв. за лекари и 2500 лв. за медицински сестри във всички държавни лечебни заведения (болници и поликлиники) и диференцирано формиране на останалата част чрез коефициенти за специалност, квалификация, умения за боравене с високотехнологично оборудване, продължителност на медицинската услуга, категория на лечебното заведение и др.;
- въвеждане на забрана за упражняване на частна практика от медицинските лица – лекари и медицински сестри, които работят в държавните и общинските лечебни заведения;
- електронно осигуряване на цялата система от държавни лечебни заведения – спешна помощ, поликлиники и болници.
Цели на мярката:
2. Да направи достъпно и качествено здравеопазването за всички българи:
- елиминиране на бюрокрацията, която затруднява лекари и пациенти;
- преустановяване на всякакви доплащания от страна на пациентите, тоест прекратяване на търговската дейност на лечебните заведения и поемане на финансирането им;
3. Създаване на условия за работа и кариерно развитие на медицинските лица – лекари и медицински сестри с осигуряване на:
- заплати в порядък 4-15 хил. лв. за лекари и 2-3 хил. за медицински сестри;
- необходимо време за почивка, възстановяване и повишаване на квалификацията с курсове и семинари, чрез въвеждането на забраната да осъществяват частна практика.
Чрез електронното здравеопазване ще се осигури обективна възможност за справедливо оценяване и заплащане на лекарите, които полагат усилия и са отговорни в работата си, това ще ги стимулира да повишават квалификацията си.
4. Публично финансиране ще се осигурява само за държавни здравни заведения за болнично и извънболнично лечение. Частните болници няма да имат право на финансиране от държавата.
5. Пациенти, които са здравноосигурени, да не заплащат нищо за здравни грижи в държавните заведения за болнична и доболнична помощ. За неосигурените се осигурява минимален пакет.
6. Въвеждане на електронното здравеопазване:
- интегрирана информационна система, свързваща в реално време информационните системи на МЗ, НОИ, НАП, болници, практики в извън болничната помощ и аптеки;
- електронно пациентско досие, което осигурява обмен и наличност на данни за пациента, без значение от мястото, където се намира и приемственост в проследяването на пациента от различните изпълнители на медицински услуги;
- електронна здравна карта, която служи за контрол в реално време относно потребяването на даден вид медицинска услуга и гарантира достъп във всеки един момент на пациента до собственото му медицинско досие;
- електронни регистри за пациенти с определени заболявания, лечебни заведения, лекарства, медицински изделия и др;
7. Безплатни лекарствата за деца до 18-годишна възраст и пациентите със социално-значими заболявания.
8. Безплатно зъболечение за деца до 18-годишна възраст и над 60 години (включително частично и цялостно зъбно протезиране).