ИНТЕРВЮ


Богдан Милчев пред Фрог: Борисов създаде агенция - бушон. Вместо да управялава риска на пътя, тя спасява министрите от оставки

12 15351 23.11.2021
Богдан Милчев пред Фрог: Борисов създаде  агенция - бушон. Вместо да управялава риска на пътя, тя спасява министрите от оставки
Богдан Милчев

Бойко Борисов създаде Агенция - бушон. Вместо да управялава риска на пътя, тя спасява министрите от оставки. Това каза пред Фрог нюз Богдан Милчев - шеф на Института за пътна безопасност. Ето какво още допълни той:


-        Г-н Милчев, отговорната за катастрофите  Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, мълчи за огромната трагедия на АМ „СТрума“, при която загинаха 45 човека. Какво върши тази структура?

 

-        В тази агенция работят 39 човека. Когато стана тежката катастрофа преди 2,5 години край Своге, Институтът за пътна безопасност даде предложение да се създаде такава структура.  Целта бе тя да извърши оценка на риска на цялата транспортна система и да управлява този риск. Защото до тогава ведомствата само си прехвърляха отговорността.  Необходима бе институция, която да поеме тази отговорност.

 

-        След трагедията, не мислите ли, че Агенцията не си е вършела работата, за която е била създадена?

 

-         Правителството на Бойко Борисов трябваше да създаде истински работеща институция. Вместо това,  тя се превърна във ведомство, което прави пиар кампании. Ние реагирахме  и 6 месеца след нейното създаване започнахме да информираме експремиера Бойко Борисов и тогавашния вицепремиер Томислав Дончев, че Агенцията не си върши работата. За съжаление бяхме игнорирани. По време на служебното правителство имах среща с г-н Рашков, като предложих кадрови и структурни промени във въпросното ведомство, както и да се извърши оценка на риска и международен одит. Служебният министър хареса тази идея, но нищо не последва.

 

-        Какво трябваше да свърши тази Държавна агенция?

 

-        Тя трябваше да управлява процеса и да ни каже къде са проблемите. Ние не знаем къде може да загинем, но тя трябва да знае. Оказва се, че не това място, където е станала трагедията тази нощ, има и други катастрофи.

 

-        Като НПО вие партнирахте ли си с шефката на тази Агенция – г-жа Малина Крумова?

 

-        Не, вече 2 години нямаме никакъв диалог. Още от самото начало разбрахме, че тази Агенция ще бъде бушон. Подозирам, че сега може дори да я закрият. Пътища са се правели преди, ще продължат да се правят. Но големият въпрос е кой и как управлява риска. Не става въпрос да си прехвърляме отговорности. Става въпрос, че има институция, която трябва да носи тази отговорност.

 

-        Е, сега виждаме колко носи отговорност, след като нито един служител от нея не се е появил да каже нещо по повод тежката катастрофа.

 

-        Да, те очевидно не искат да носят тази отговорност. Не обвинявам институциите, а казвам само факти и истини. Да, Борисов е огромен проблем за пътната безопасност в България, защото не отразяваше сигналите ни. Но същото се случва и сега. Ние сме подали 40 сигнала към служебното правителство. Тази отсечка е с концентрация на ПТП-та. Но МВР не я води като такава. Ние имаме огромни институционални проблеми, заради които както виждате умираме по пътищата.

 

-        България все още ли продължава е на първо място по жертви на пътя в ЕС и на последно по качество на пътищата?

 

-        Да. Съревноваваме се с румънците. Един път те ни изпреварват, друг път ние. И така 10 години с Румъния си сменяме местата.  Сега  ще направим свое независимо разследване, каквото направихме и за катастрофата край Своге. Но за мен е притеснително изказването на шефа на НСлС г-н Борислав Сарафов, че видите ли причините са две – или човешка грешка, или техническа неизправност. Има още две причини –пътните условия и медицински проблем на шофьора. Той може да е получил инфаркт и да е загубил управление над автобуса. В момента каквото и да кажем, ще е спекулация. Истината е една  - този инцидент ни показа, че Цалят е гол. Пътната безопасност в България не отговаря на минималните изисквания за безопасност и стандарти. И това сме го казвали многократно.

 

-        С какъв бюджет е Агенцията за безопасност?

 

-        Около 2, 5 милиона лева.

 

-        А там провеждат ли се обществени поръчки?

 

-        Да и ние имаме разследване за това нещо. Правят обществени поръчки, които не са им работа, като например за рязане на трева. Тази Агенция не трябва да се закрива. Там има нужда от ново ръководство и структура. Проблемът не е, че има или няма Агенция. Той е, че не управлява риска. Трябват ни хора, които разбират от тази работа. Ние ще я закрием и пак ще е същото – всеки ще прехвърля отговорността на другия. Жалкото е, че когато Борисов създаде тази Агенция, тя  се превърна в бушон между министрите и премиера. Тя е директно подчинена на министър-председателя. И в случай, че стане тежка катастрофа, министрите се спасяват от оставки.  

 

-        Ще помогне ли оставката на шефа на Агенцията Малина Крумова?

 

-        Вече е късно за това. Необходими са други действия.

 

 

Интервю на Катя Илиева


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама