44 живота по-късно прокуратурата реши, че ще проверява качеството на пътната маркировка в цялата страна. Това е чудесно намерение. Още по-чудесно е, че то идва след безбройни сигнали не просто през последните месеци, но и години - било то за некачествена маркировка на пътя, било то за знаци, които не отговарят на изискванията. Имаме пълното основание да смятаме, че тази проверка на обвинението е поредното хвърляне на прах в очите. И от нея няма да последва нищичко.
Това явно е модел на прокуратурата, независимо от нейния ръководител. Появява се проблем, обществените настроения се променят и прокуратурата решава да направи това, в което е най-добра - да имитира дейност.
Годината е 2017 г. Сотир Цацаров, тогава обвинител №1, а днес шеф на КПКОНПИ, решава да погне пешеходните пътеки, заради зачестилите тогава инциденти на зебри. Организира се среща с МВР и МРРБ, на която присъстват тогавашните двама министри от ГЕРБ - Николай Нанков и Валентин Радев, които впрочем се разделиха с постовете си след жестоката катастрофа край Своге.
Тримата обявяват решителните си действия за пълен мониторинг на “картата” на пешеходните пътеки в страната и предупредиха, че прокуратурата лично ще наказва кметовете, ако тези пешеходни пътеки не бъдат приведени към съответните изисквания. Даден бе и краен срок - до края на февруари да се проверят всички пешеходни пътеки.
През март цялата проверка приключва и се дава срок до средата на годината всички нередности да бъдат отстранени. Проверката показа, че 80% от пешеходните пътеки в цялата страна не отговарят на изискванията. 80%. Властите са проверили близо 14 000 пешеходни пътеки, като "фрапантни нарушения" са констатирани най-често в Пазарджик, Бургас, Варна, Хасково и Стара Загора. Цацаров определи този списък с градове като "срамен". Тогава стана ясно още, че предстои в регионалното министерство да се създаде Национален регистър на пешеходните пътеки.
Такъв регистър няма.
Точно по този начин в края на февруари 2017 г. прокуратурата решава да проверява състоянието на родните язовири. Проверени са стотици, като 205 от тях се оказват опасни, а 81 - в предаварийно състояние. Схемата с язовирите бе поставена на дневен ред неотдавна от Кирил Петков - служебен министър на икономиката, а днес - победител в парламентарните избори с проекта си “Продължаваме промяната”.
Това лято Петков заговори, че са похарчени 600 млн. лв. за ремонта на водните съоръжения. За тях отговаря Държавната консолидационна компания, която взима 500 млн. лева от държавния бюджет, но те се оказват недостатъчни и се стига до заем от Българската банка за развитие от 130 милиона, нужни за ремонт. Напълно завършен е ремонтът на десет язовира, но той се оказва некачествен - водоемите и до ден днешен не могат да се ползват по предназначение. Парите са похарчени, но нищо не е свършено.
Сега обаче щели да проверяват качеството на пътната маркировка и сигнализацията след трагедията на АМ “Струма”. Превенция, видите ли. Би било чудесно, ако това наистина се случи. Но мен лично силно ме съмнява. Опирам се на статистика, нищо повече.
Неправителствени организации месеци, та дори години наред алармират, че пътищата у нас са некачествени. Нека само си припомним колко сигнала за лошата пътна маркировка са подадени за прясно ремонтираната отсечка от АМ “Тракия” между Чирпан и Стара Загора. Открити бяха дефекти, а изследване с рефлектор показва, че коефициентът за нощна видимост е под допустимото. И прочее.
Ето така например още през юли 2019 г. от Института за пътна безопасност сигнализират за десетки проблеми по АМ “Струма”. Някои от тях са за неправилно поставени знаци. Именно такъв може би е объркал шофьора в злощастната нощ. ФрогНюз припомня, че 8-кратния рали шампион Димитър Илиев също заговори за неправилно поставени и дори липсващи знаци.
Така че прокуратурата да ме прощава, но не вярвам, че ще извърши съвестна проверка. Особено що се отнася до пътища, строени по съмнителна схема. Прокуратурата да ме прощава, но силно се съмнявам, че ще има резултати, макар и да се установят нарушения. Просто защото това сме свикнали да виждаме - вдигане на много шум, имитация на дейност и нулеви резултати. Благодарим за незабавните проверки. Ние ще продължаваме да си умираме на пътя.
Джесика Вълчева