За втора година Черен петък в пандемия. За моловете и магазините за техника тези две думи са във времето са се превърнали в синоним на хаос, безредици, счупени витрини и бой за стоки на промоция. Заради пандемията тази година ще бъде една идея по-спокойно, но въпреки това тя не спира магазините да обявяват изкушаващи оферти. Очакванията са 7 от 10 потребители да се възползват от намаленията. Най-търсени обикновено се оказват малките електроуреди, дрехите и обувките, козметиката и мобилните телефони.
Експертите съветват да следим внимателно дали търговците не са надули изкуствено цените седмици преди Черния петък и така да се окаже, че намалението е фалшиво.
Всъщност, думата "черен" подсказва, че произходът на този ден никак не е весел.
Неочакваната история зад истерията по промоции
Терминът "Черен петък" официално се споменава за първи път през 1869 г. и няма нищо общо с приповдигнато предколедно пазаруване и апетитни промоции. Денят дори не се пада през ноември, както е сега - оригиналният "черен петък" е 24 септември и се случва заради двама безскрупулни банкери.
Финансистите от Уолстрийт Джей Гулд и Джим Фиск обединяват усилия и изкупуват колосални количества злато, което после имат намерението да продадат на космически високи цени. В онзи петък, 24 септември обаче, конспирацията им излиза наяве и води до невиждани дотогава фалити сред брокерите, а оттам - и сред редица други бизнеси.
Денят, в който се случва поредицата от банкрути съвсем справедливо е наречена "черен петък". В продължение на години словосъчетанието витае в американския речник и се използва, за да определи някой ден като наистина непоносимо лош.
Полицейското управление във Филаделфия си има свое тълкувание на думите "черен петък".
След Деня на благодарността, който винаги се пада в последния четвъртък на ноември, магазините правят отчаян опит да привлекат преситените от трапезите американци и започват да правят големи намаления на стоките си, част от които са и с изтичащ срок на годност.
Семействата, на свой ред, постепенно свикват в петък следобед да излизат заедно по магазините и да се наслаждават на разточително пазаруване заради добрите цени и намаления.
За продавачи и купувачи това е приятен пазарен ден, но за полицията във Филаделфия това е истински черен ден. Никой от тях няма право да си взима отпуска или почивен ден на тази дата, защото може да е необходим в предотвратяването на безредици. Част от полицаите са и заети да регулират петъчния трафик, който заради намаленията е кошмарен.
"Този петък пак е черен откъм трафик", обичали да казват пазителите на реда. Въпреки че из цяла Америка движението и промоциите са си едни и същи, словосъчетанието си остава сравнително локален феномен, който само филаделфийците познават.
Трябва да се отбележи, че денят е труден не само за полицията. Продавачите също мразят петъка след Деня на благодарността, защото не смогват на тълпите от клиенти, трудно им е да обслужат всички и в крайна сметка се стига до скандали и караници с купувачите.
За обикновените американци обаче "Черният петък" се превръща в официалното начало на коледното пазаруване.
Не е напълно ясно как терминът обхваща цяла Америка, но една от причините са усилията на няколко маркетолози да направят деня и промоциите му възможно най-примамливи за възможно най-много потенциални купувачи.
Така в началото на 60-те години на миналия век в няколко вестници паралелно се появява представяне на "Големия петък".
Амбициите са целият уикенд от петък следобед до неделя следобед да бъде презентиран като "Голям уикенд" с невиждани намаления, макар че по онова време намаленията за Коледа са далеч по-големи. Само че по Коледа на никого вече не му е до изтощително обикаляне по магазини - тенденция, която рекламистите надушват безпогрешно.
Фразата "Голям петък" или "Голям уикенд" така и не успява да се наложи сред американците - вместо това те възприемат противоречивото "Черен петък". Идеята обаче се налага безапелационно - това ще е един ден на невероятни промоции, в който потребителите да се отдадат на безпаметно пазаруване.
В средата на 80-те години в САЩ петъкът след Деня на благодарността вече почти официално се нарича само и единствено Черен петък.
Медиите също изиграват своята роля като възхваляват чара на предколедното пазаруване във вече украсените търговски центрове, където цялото семейство може да се разходи, да позяпа витрините и да се възползва от офертите. С други думи - посланието е "Купувайте, купувайте, купувайте!".
Както посочват от списание History, в последните години изплува и една още по-мрачна теория откъде идва Черният петък.
Те цитират исторически извори, според които именно в последния петък на ноември собствениците на плантации са си организирали своеобразен базар за роби, на който всеки земевладелец е можел да закупи работна ръка на безценица.
Подобна теория не почива на достатъчно доказателства, за да бъде възприета за напълно легитимна. Както уточнява изданието, такива тържища за роби е имало целогодишно, защото собствениците на роби на известен период от време са искали да се отърват от ратаи, които пък се оказват полезни за друг фермер.
Обратно в наши дни Черният петък е световен феномен, който се движи между всеобща любов и още по-всеобща омраза.
През 90-те години денят придобива популярност и извън Щатите и до ден-днешен мнозина са доволни да напазаруват желаните от тях стоки изгодно и на намаление. Магазини и сайтове се радват на небивал интерес и обороти и сигурно благодарят наум на злополучните брокери от Уолстрийт.
В годините с това нараства и истерията по Черния петък, която води до нелицеприятни сблъсъци и дори човешки жертви. В периода 2006-2018 г. общо 12 души в САЩ за загубили живота си в опит да се доберат до стоки на намаление. Други 117 са ранени.
И въпреки че тази година заради пандемията от коронавирус Черният петък ще е доста по-различен, голям процент потребители вече дебнат зад мониторите си най-изгодните цени и промоции.