Като знам колко са високи изискванията в Закона и как в минали години записаното не се изпълняваше, не съм убеден, че сега ще се случи. Малко е засега свършената от Държавната агенция по пътна безопасност работа, след като бе създадена заради катастрофата край Своге. Те къде са?
Това заяви пред Българското национално радио Инж. Ясен Ишев, председател на УС а Научно-техническия съюз по транспорт.
Коментарът му идва на фона на случилия се в ранните часове на вторник тежък инцидент на АМ "Струма", при който автобус с македонска регистрация изгоря и отне живота на 44 души. Експерти от месеци и години предупреждават за лошото качество на пътната маркировка, състоянието на мантинелите и проблемите с пътните знаци, но действия не последваха. Държавното обвинение обаче реши да се задейства и разпореди проверки на пътищата в цялата страна. Такива имаше и при жестокия инцидент на "Своге", но те останаха без особен резултат.
Освен това у нас има институция, която би трябвало да се занимава с пътната безопасност. Именно след инцидента в Искърското дефиле създадена бе Държавната агенция по пътна безопасност. Дни след тежкия инцидент нейния директор Малина Крумова мълчи.
"Малко е засега свършената от Държавната агенция по пътна безопасност работа, след като бе създадена заради катастрофата край Своге. Вероятно тя е направила тези промени в Закона за безопасност по пътищата. Но има дублиране Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата и не виждаме нито да излиза в медийното пространство, да е на пътя… Те къде са? Считам, че досега не се покриват очакванията към нея. Тази агенция няма средства", посочи инж. Ишев.
Той призова за повече средства от Народното събрание, които да бъдат инвестирани в пътната безопасност. Нужни по думите му са около 2 млрд. лева на година. Не е ясно обаче по какъв начин ще се контролира, че тези пари отиват на правилното място.
"Във всички етапи на проектирането и изграждането на един път са предвидени инспекции и контрол. В тези фази е задължително да бъдат съобразени нещата с препоръките на одиторите. По отношение на рехабилитацията нещата стоят по-различно. По изисквания инспекции по пътна безопасност на цялата републиканска пътна мрежа включват проверки два пъти в годината. Но аз не знам как ще се изпълнява това, предвид факта, че не се правеше досега. Трябва да има протоколи за това. Защото отговорността, ако нещо се случи на този път, пада върху пътната администрация, ако пътните експерти съм им казали какво трябва да се направи", коментира още Ишев.