Прекомерният брой на пътниците в задната част на “Илинден” и повреденият рул са причина за потъването на кораба в Охридското езеро на 5 септември, миналата година, когато загинаха 15 българи, пише в. “Вечер”, цитиран от „Труд“.
В обвинението срещу капитана Сотир Филевски се посочва, че той не е поддържал системата за управление, не е подмазвал стоманеното въже, а рулят не се е въртял във фаталния ден.
Пренатовареността на кораба е повлияла лошо на хидростатичната стабилност и се е стигнало до късане на въжето, предизвикало едностранно разтоварване на прекалено затегнатата система за управление. Така корабът се наклонил надясно, люшкащите се пътници са го наклонили критично, навлязла е вода и корабът е потънал.
Бранко Баич, инспектор на немската компания “Лойд”, е обвинен в безсъвестно изпълнение на техническия надзор на съда.