"Необходимо е да има регулярни доставки, които стигат за всички желаещи. За тази седмица има, ще ни докарат до средата на седмицата и още 350 хил. теста. Надявам се заедно с тестовете в склада, които са 80 600, да успеем да стартираме и следващата седмица. Този път се надявам това да е последният първи учебен ден за тази година."
Това каза министърът на образованието академик Николай Денков пред Bulgaria ON AIR.
"Този път имаме надеждата, че ще продължат регулярно доставките на тестове, за да продължи присъственото обучение. Допреди имаше такива очаквания, но с изискването да има тестване два пъти седмично се оказваше, че няма достатъчно тестове", посочи акад. Денков.
Просветният министър очерта два проблема между Министерството на образованието и Министерството на здравеопазването:
"Когато се вземат решения, се оказва, че не участват представители на МОН. Първото, което трябва да се промени, е когато се обсъждат – да участва такъв човек от нашето министерство", изтъкна той.
"Поразен съм, когато някой излезе и каже бодряшки: "Тестове има, тръгвайте!", а в реално време се оказва, че тестове няма. Тук има изключително важен комуникационен проблем. Дори бях помолил да не казват нищо за нашата система, но и това не помогна", добави министър Денков.
Той се надява страната да стигне до 250 заболели на 100 000, за да се мине навсякъде на присъствено обучение, но призивът му към родителите е: "Пуснете децата в училище, с тези тестове е безопасно. Знаем, че не можем да удовлетворим всички, но това е решението до момента".
Според него няма нищо фатално в едно или друго решение, но има повече положителни страни на присъственото обучение.
"Ако има нещо фатално, това са децата, които напускат училище. А те не са толкова много в големите градове, където е най-големият натиск от родители. 37% от децата в ромските училища не влизат в клас", изтъкна образователният министър.
Акад. Денков обясни и за спора между МОН и МЗ, като подчерта, че МОН няма законово право да поръчва тестове.
"Какво е системното решение? Не може да зависи от това кой е министър, а да има правила - когато се обсъжда това нещо, да има представител на образователното министерство", категоричен бе просветният министър.