75 лв. добавка към пенсиите за всеки, който реши да се ваксинира в следващите месеци и за всеки, който вече се е ваксинирал на база три дози. Това обяви премиерът Кирил Петков на брифинг в Министерския съвет. Той определи мярката като „позитивен стимул“. Уточни, че тя е доброволна, всеки носи отговорност за собственото си здраве и има право да реши дали да се ваксинира, или не.
„Програмата я отваряме от началото на януари до 30 юни. Надеждата ни е, ако успеем в месец януари или февруари да ваксинираме 300 000 от хората над 65 години, това би трябвало да облекчи и възможността за запълване на болниците в следващата COVID вълна с един много осезаем процент“, заяви премиерът.
„В момента има голяма опасност новият вариант на вируса да дойде до България към средата-края на януари. За българското правителство е приоритет да намали смъртните случаи от коронавирус и да защитим възрастните хора, които са под най-голям риск“, посочи Петков.
Той отчете, че към момента България продължава да бъде страната с най-малко ваксинирани хора в цяла Европа. „Още по-страшно би било ако тази тенденция се запази на фона на останалите страни. Така България може да стане COVID дестинация. Това ще удари туризма и бизнеса, децата ще трябва да си стоят вкъщи, вместо да учат в училищата. Всичко това трябва да се избегне“, обясни той.
Премиерът призова хората да бъдат обществено отговорни: „От индивидуалните решения на всеки един от нас зависи дали в следващия месец пак ще имаме препълнени болници, дали държавният бюджет ще харчи ужасно много пари в лечението на пациенти с коронавирус, дали хора с други болести ще могат да отиват до болниците, дали нашите деца ще могат да учат свободно“.
„Време е да запретнем ръкави и да я направим не дестинация не с най-ниска ваксинация, а една нормална европейска държава поне със средни нива на ваксинация. Надявам се чрез тези 75 лв. за всеки пенсионер за покажем, че когато държавата застава зад такава програма, тя не го прави само с думи, но и със средства“, завърши Петков и обяви, че паралелно с това ще тече силна информационна кампания, за да вземат хората решение на базата на най-добрите данни от най-добрите експерти.