НОВИНИ


Държавата си търси парите за спасяването на ”Вера Су”

2 3796 07.01.2022
Държавата си търси парите за спасяването на ”Вера Су”

В нова фаза навлиза казусът с “Вера Су”. Сагата със заседналия край Камен бряг приключи, но сега държавата търси парите си за акцията по спасяването на плавателния съд. Предстои среща между официални представители на България и застрахователите на “Вера Су”.


Страната ни е похарчила около 2 млн. лева при акцията по изваждането на кораба от плитчините край Камен бряг. Там плавателният съд прекара повече от месец. Ако парите не бъдат върнати на държавата, страната ни ще търси средствата по съдебен ред - ще наеме адвокати, експерти по морско право, обяви зам.-министърът на транспорта Владимир Върбанов, цитиран от Българската национална телевизия. 

 

Корабособственикът на кораба “Вера Су” е обявил “напускане на кораба”, в момента тече процедура по изясняване на финансовите взаимоотношения.

 

ФрогНюз припомня, че всичко започна на 20 септември, след като плаващият под панамски флаг кораб “Вера Су” заседна край местността Яйлата. Четири дни институциите у нас нямаха реакция. 


На 24 септември от Басейнова дирекция взеха проби край водите, а резултатите показаха, че има следи от нитритен азот. Същият ден институциите са отхвърлили плана на собственика на кораба и застрахователите за справянето с кризата. Два дни по-късно еколози надигнаха глас, че във водите на Черно море има сериозно замърсяване и заплаха от екологична катастрофа, но институциите бездействат. Ден по-късно транспортният министър разпореди стартирането на операция по спасяването на “Вера Су”. 

 

Тя обаче претърпя провал. Акцията започна в понеделник (27 септември), когато към заседналия в скалите край Яйлата кораб бяха пратени кран и баржа. Баржата обаче заседна, а машината, която трябваше да опакова азотните торове, се развали. Това наложи вземане на друго решение - товарът да се прехвърли с щипките на крана. Кадри в социалните мрежи обаче показаха, че азотните торове се изсипват във водите на Черно море. Ден по-късно обявиха прекратяване на операцията, а Министерството на околната среда и водите категорично посочи, че не е разрешавало подобни способи. Шефът на “Морска администрация” бе уволнен.

 

Наложи се българските власти да потърсят чуждестранна помощ. Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време, а междувременно стана ясно, че “Вера Су” потъва. Екипажът обаче отказа да напусне борда. Дни по-късно бе евакуиран.

 

След като на 9 октомври вълните започнаха напълно да заливат кораба, министър Алексиев обяви подозрението си, че турският собственик на кораба нарочно забавя каквито и да е било действия, за да може да се възползва от застраховка след потъването на кораба.


Първият водолазен оглед показа, че машинното отделение на кораба е запълнено с вода, което означава, че на собствен ход корабът не може да се придвижва, дори и да бъде освободен от скалите, и на практика вече се води потопен. Същия ден от МОСВ успокоиха, че няма установени сериозни разминавания в показателите на биологичната среда.


Началото на спасителната операция бе отложено заради бавна комуникация с корабособственика, близостта до природен резерват и неяснотите и в морското право за реакция при засядане на плавателен съд в чужда акватория. В същото време бе отчетено повишаване на концентрацията на амониев азот около кораба.

 

Окончателно корабът беше изведен на 26 октомври.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама