Към днешна дата обещания с точен срок за АМ „Хемус не може да има. Фактите са общоизвестни на всички български граждани. Сключени са договори между държавното дружество „Автомагистрали“ ЕАД за доставка на материали и за наем на техника, включително за доставка на озеленяване. Не е сключен договор за строително-монтажни дейности. Магистрала не е поръчана.
Това заяви в ефира на bTV вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.
„240 километра от АМ „Хемус“, които не са изградени, са разделени на 10 участъка. Един-единствен от тях е сключен. Той върви добре, ще бъде изпълнен дори в срок. За всички останали 9 участъка е приложен този особен механизъм, който се нарича „ин хаус“, обясни той.
„От тези 10 ЛОТА са възложени дейности за 4 млрд. лева. От тях ефективно са преведени 1,3 млрд. лева на фирмите, с които „Автомагистрали“ е сключила договори по т.нар. „ин хаус“. Аз не мога да твърдя коя е куха и коя не. Не съм разследващ орган, нямам право да ги проверявам от гледна точка на криминална дейност. Това е работа на правоохранителните органи. Никой министър на регионалното развитие няма разследващи функции. По-важното е, че самата магистрала във всички тези 9 участъка започва строителството без да има нито един проект. Това са фактите, които намерих на 13 декември“, отбеляза министърът.
„И в момента за четвъртата и петата отсечка се довършват проектите, а по тях вече имаме строителство. Това фактически е незаконно, защото няма разрешение за строеж“, посочи той.
„Кой е виновен за това ще трябва да се произнесат органите. Аз, като министър, бих положил повече грижа да се осведомя по каква процедура се строи един голям, с особена национална важност, проект. Защо това не е направено от моите предшественици – няма как да знам. Не искам да се превръщам в преследвач на миналото и не искам да тръгвам „на лов на вещици“. Аз искам да разплета този казус, за да може магистралата да бъде изпълнена в следващите няколко години, 4 например“, изрази надежда Гроздан Караджов.
Министърът бе категоричен, че следващите поръчки ще минават по ЗОП, ще се ограничи и практиката строителят сам да проектира изпълнението. По думите му към момента няма нито един готов проект за голям инфраструктурен проект.
„Големият проблем е, че в момента няма нито един готов проект за голям пътностроителен проект. Към днешна дата няма проект за тунела под „Шипка“. Няма и финансиране. От 2013 има снимки за обходен път на Габрово и на тунела под „Шипка“. От тогава досега никой не си е направил труда да направи техническия проект, по който да започне строителството“, съобщи още министърът.
„На идейна фаза започва реалното проектиране на скоростния път от Русе до Велико Търново. Отсечката Бяла-Русе, където стават най-много катастрофи с жертви – трябва да свалим обаче трафика между Търново и Габрово, което едва ли е мечта на габровци. Затова пътят от Русе ще се пресече с АМ „Хемус“, ще мине през Търново, а двулентовата отсечка – да стане четирилентова“, добави Гроздан Караджов.