Както ми пишат част от гражданите, по определени маршрути пътищата станаха на юфка. Това заяви вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов, който разговаря с браншовите организации и представители на малките и средните превозвачи в България за тол системата. От срещата стана ясно, че ще бъде назначена детайлна ревизия, одит на тол звеното от създаването му до 31 декември миналата година.
„Днешната ни среща е само началото на един диалог, преди да се прави каквото и да било”, обърна се министърът към представителите на бранша и изтъкна, че на срещата не е дошъл с готови решения, които да налага, а целта е била да се чуят различните мнения.
Вицепремиерът постави основен акцент върху справедливостта при плащането за преминаването по пътищата на страната по отношение на гражданите с леки автомобили и тежкотоварните превозвачи.
Караджов попита представителите на бранша дали е справедливо българските граждани да продължават да плащат за пътища втори и трети клас, а превозвачите – не, както и дали е справедливо гражданите с леките си автомобили да плащат два пъти повече от превозвачите с тирове.
„Тол таксите, които плащат превозните средства над 3,5 тона, не са справедливи. Товарните превозвачи плащат 4-5 пъти по-малко, отколкото в съседните държави, а за някои от автобусите разликата е до 20 пъти“, посочи той и подчерта, че нормалното съотношение е товарните превозвачи да плащат 70% от пътните такси, докато у нас тежестта пада върху гражданите.
По думите на министъра основната причина за отчитаните в България резултати е взетото още на старта на тол системата решение за намаляване на тарифните ставки и въвеждането на нулева ставка за пътищата от втори клас. Той напомни, че това е била временна мярка заради пандемията и допълни, че разговорът по темата трябва да бъде продължен.
„Тол системата в страната е въведена за заплащане на мрежа с дължина от 6050 километра, но реално е изключена второкласната мрежа и се таксуват само 3115 километра. През 2020 г. са събрани 267 млн. лева от винетни такси и 111 млн. лева от тол такси, през 2021 г. - 271 млн. лева от винетни такси срещу 158 млн. лева от тол такси. Всички автобуси, преминали през държавата ни миналата година, са генерирали 1,6 млн. лева, поясни Караджов и посочи, че текущата тарифа в България е 12 стотинки на километър или три-четири пъти по-ниска от най-близките до нашите тарифи в Европа.
Вицепремиерът подчерта, че актуалният обхват на системата за тол такси създава прекомерно голямо натоварване на републиканската пътна мрежа, която остава извън обхвата от тол таксуването, защото, по думите му е икономически много изгодно да се заобикалят маршрутите с платена тол такса и да се преминава по второкласните пътища, за които нищо не се плаща.
Караджов напомни, че тази мрежа никога не е била проектирана и не може да издържи на толкова интензивен и тежък трафик.