ХРАНА И ВИНО


Галина Петрова, създател на „Ведра кафе” - занаятчийско, прясно изпечено и изпълнено с емоция

0 11748 07.02.2022
Галина Петрова, създател на „Ведра кафе” - занаятчийско, прясно изпечено и изпълнено с емоция
Галина Петрова

Любов към кафето от над 15 години, богат опит и... една пандемия. Така се ражда „Ведра кафе“ - занаятчийско, прясно изпечено и изпълнено с емоция. Какво се крие зад историята му, разказва пред Фрог нюз създателят на „Ведра кафе“ Галина Петрова.


Кога и как започна историята на Ведра кафе?

 

Ведра кафе е пандемична рожба – едно от добрите неща, родили се през март месец 2020 година. Роди се от събитие, което към онзи момент не изглеждаше никак добро за нас. Това беше фалитът на старата ни фирма, която се занимаваше с дистрибуция на кафе по ресторанти и хотели. Когато тези обекти затвориха и абсолютно целият входящ финансов ресурс секна, осъзнахме, че те ще страдат доста дълго време, за съжаление с години. Тогава разбрахме, че е крайно време да предприемем стъпката да направим свое собствено кафе и то да бъде насочено за къщите на хората. Ведра кафе е нова марка, но е плод на любовта ни към кафето от над 15 години и целия опит и знания, който сме натрупали. Всичко, което е видимо днес, първо е заживяло в мислите ми. И днес мога смело да кажа, че трудностите създават възможности. Вярвам, че фалитите са едни от най-скоростните лостове за растеж. Като теглиш чертата след цялата драма, вече знаеш какво трябва и какво не трябва да правиш. Когато човек е готов да си носи отговорностите, работи здраво и слуша клиентите си, всичко е възможно.

 

Това е една доста смела стъпка в това пандемично време.

 

Просто нямахме избор. Едното нещо беше приключило. Колкото и да беше страшно да го погледнем, то беше факт. Около седмица ми беше необходима да се преборя със себе си и да седна да сметна на колко е равен този фалит. Беше ни в пъти по-трудно да започнем, защото си носехме старите задължения, тоест ние не започнахме от нулата, а с доста сериозни натрупани задължения. Освен това трябваше да произведем продукт, да измислим дизайн, да го опаковаме, не само да спазим всички изисквания, а да го направим максимално добър. В момента опаковките са крафт пликове, на които е описан профила на всяко едно отделно кафе, които се харесват много от клиентите. Но тяхната история не е плод на дизайнерско решение или скъпи проучвания, а всъщност това за нас беше най-бързият начин да започнем производство. Стъпка по стъпка започнахме да правим дизайн, печат и развиване на идеята.

 

Оказва се, че най-голямата трудност може да роди нещо ново и красиво, което Ви е дало сили да продължите да се борите и да развивате бизнеса си в България.

 

Няма да спра да се уповавам на максимата, която ни помогна– за мен в бизнеса социалният капитал е много по-важен от финансовия. Тоест това бяха хората и подкрепата им. В тези тежки времена всяка добра дума обратно, желание за партньорство и подкрепа ни даде силите да вървим напред. Има много свободни пари, както и много идеи в пространството, но малко хора, които са готови да ги реализират. Не сме ползвали чужд ресурс още, но знаейки това никога не се плаша от финансовият размер на идеята.

 

Имали ли сте някога колебания дали да продължите да развивате своя бизнес в България, или да го изместите някъде в чужбина?

 

Имаме планове,  като свършим още работа в България, нашият продукт да достигне до съседни държави. Дали да започна да развивам бизнеса си тук, изобщо не съм имала колебания. Колкото и да е трудно в България, колкото и неща да имаме за решаване на всякакво ниво – политическо, здравно, административно и т.н., наистина това си остава страната на неограничените възможности. Мисля, че хората като мен, които избират България за своя бизнес, са все повече и повече. А и когато човек направи една успешна стъпка, после има смелостта да направи още няколко.

 

Какво е кафето за Вас и кое е доброто кафе?

 

За мен доброто и точното кафе е това, което на човек му харесва. Ние към момента имаме 9 висококачествени кафета, но още следващият месец ще бъдат почти 20. Научихме се бързо и лесно да даваме точната препоръка кое да опитат. Щастлива съм, че след това хората да са готови да тестват и много различни от своят вкус продукти, да бъдат истински кафетърсачи.


.

 

Самата аз силно вярвам, че доброто кафе е за споделяне. Кафето трябва да носи преживяване, хубава енергия и емоция. Така че доброто кафе е това, което може да те зареди, което можеш да споделиш с приятел в радост и болка. Доброто кафе е жив продукт.

 

С какво е по-специално Ведра кафе?

 

Ведра кафе е специално първо с това, че е прясно изпечено – печем и доставяме много бързо. При нас е изключен целият процес с бавно производство, отлежаване преди пакетиране и складово съхранение. То е свежо и в пика си, за да разкрие невероятните аромати и качества, които притежава.

 

 Другото важно нещо е, че подбираме кафетата си от малки семейни ферми. А там отношението е друго.

 

Третото са т.нар. specialty coffee. Такова кафе може да бъде само Arabica. Това е конкретна партида на малка ферма, която е оценена много високо от Specialty Coffee Association, като там се гледа целия профил на кафето с всички негови качества. Тази партида винаги е изчерпаема, в неголеми количества и затова е много интересна за дегустиране.

 

Вкусовете, които могат ясно да се откроят са лешник, карамел, какао, но и за по-смелите пресен балсамико, узрял домат, ананас и др. Тези specialty кафета позволяват на клиентите да бъдат кафетърсачи, да опознават света на кафето, да тестват. Към това искаме да ги предизвикаме.

 

Говорейки си за клиентите, кое е любимото кафе на българина?

 

Мога да споделя, че съм щастлива, че вкуса на българина се променя с висока скорост. Той беше  възпитан през годините да обича горчиво, по-скоро изгоряло кафе, нискокачествена Робуста, но всъщност не това е вкусът на качественото кафе. За щастие, в момента наблюдавам, че тази култура се променя с много бързи темпове. Клиентите вече са готови да тестват различни продукти, сами да откриват вкусове. Знаят, че в една Arabica има много по-малко кофеин от една Robusta, че дългото кафе е много по-вредно за организма, както и сами откриват разликата в качеството при тестове.

 

Каква е основната Ви мисия?

 

Да носим радост вкъщи. Основната ни мисия е да запазим това вдъхновение, което имаме в момента за всеки един нов продукт. Щастливи сме за всеки успех, за всяка една продажба на партньор – голям, малък. Най-щастлива съм от обратната връзка, която ми дават хората, след всичко това, което вложихме под формата на невидима енергия и емоция в продукта, защото колкото и качествен да е, той просто е един продукт. Да носим радост за мен е най-големият смисъл в това, което правим.

 

Когато се чудехме дали бизнесът ни да е свързан точно с тези кафета, много хора ни спряха с предупреждението, че идва криза, а ние се ориентираме в един много различен ценови клас – към висококачествени кафета. Много хора бяха скептични, че няма да ни потръгне, че кафетата ни няма да се продават. От днешната перспектива мога да кажа, че това не е така. Намерихме си точните клиенти за изключително кратко време, продуктите ни стигнаха до много хора точно благодарение на споделената енергия. Намерихме начин как да валидираме пазара много бързо и лесно. Направихме четири от тях и ги пуснахме за Коледа – в красиво опаковани пакети с крафт хартия, лични картички и малки подаръци. Това, което ни върнаха обратно хората бяха споделяния в социалните мрежи и благодарности. Това много бързо помогна на бранда.


.

 

Така, както започна всичко, така тече и до момента. Хората не спират да ни връщат тази хубава енергия. Това искам да развивам – да влезем в дома на хората. Домът е най-специалното място, където трябва да чувстваме уют и да влизат хубави неща.

 

Споделихте вече, че бихте имали смелостта да разширите своя пазар, но в близко бъдеще накъде гледате?

 

Имаме много работа на нашия си пазар. В момента подготвяме седем нови пакета. Допълнително правим съвместен продукт с българска ферма за люти чушки. Ще комбинираме кафе и люти чушки. Това кафе ще бъде в три варианта – леко пикантен послевкус, среднопикантно и люто от три различни сорта редки чушки.

 

Къде нашите читатели могат да следят всичко ново, случващо се около Вас? Къде могат да Ви открият?

 

Могат да ни открият на нашите страници в социалните мрежи Facebook и Instagram, както и на сайта ни. Също и в част от обектите на търговска верига „Фантастико“,които започнаха развитието на прясно изпечени кафета, ограничени партиди.В големи и малки занаятчийски магазини, които търсят качество. За нас основният критерий за избор на партньори e отношението, което влагат те в бизнеса си. Когато ние може да съдействаме за развитието на идеята и гледаме в една посока, каквито и трудности да има те се разрешават. Присъстваме всяка седмица и на фермерски пазари, партньор сме на много интересни фондации и организации, като дори произведохме кафе за тях. Все още всичко това правим сами, което отчитам като голям плюс, защото сме до клиента. Питаме, слушаме и бързо променяме спрямо нуждите му.

 

Рекламно интервю

Веселка Иванова


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама