Обединение на товарните и пътнически железопътни превози и съществуващия „Холдинг БДЖ“ в единна компания „Български държавни железници“. Това е планът на транспортния министър Николай Събев. Целта – съкращаване на администрацията и намаляване на дълговете, а в началото на 2024 година единното дружество БДЖ да излезе на капиталовите пазари.
Чрез реформата в БДЖ се цели увеличаване на пазарния дял, а БДЖ „Товарни превози“ да преустанови да трупа само загуби. Цели се още да се развива партньорство с Националната компания „Железопътна инфраструктура“ по отношение на нови и интермодални технологии в областта на товарните превози.
„В момента има следната структура: БДЖ холдинг, който управлява БДЖ „Товарни превози“ и БДЖ „Пътнически превози“. Това са три предприятия с три отделни администрации и пълен екипаж. Вливат се трите в едно, махат се тези, които не могат да работят и да функционират както трябва - като администрации, и започваме да вдигаме производителността и да управляваме разходите на това предприятие. Пътната карта трябва да е готова до 18 февруари и след което влизаме в екшън, вливане на компаниите в едно е най-добрият вариант“, обясни министърът на транспорта Николай Събев.
От Министерството смятат, че Националната компания „Български държавни железници“ трябва да се управлява по-ефективно.
Министър Събев отбеляза, че още през първите шест месеца от началото на промените ще се види как разходите намаляват, а приходите се увеличават: „Ние планираме до края на 2023 година Национална компания БДЖ да излезе в едно цветущо финансово здраве“.
На въпрос дали е разговарял със служителите на трите компании министърът отговори: „Разговарях с експертите. Служителите, които до този момент представляват компанията, представляват три фактически фалирали компании, които натрупват от 2002 година загуби в размер на 421 милиона лева“.