Инвеститорът, построил така наречената “Подпорна стена” на Шофьорския плаж на Алепу трябва да го рекултивира и да възстанови природата в района, доколкото е възможно.
Това е наредило Министерството на околната среда и водите, които вече са в комуникация с инвеститорът, който стои зад скандалния проект.
Сагата с “подпорната стена” избухна през лятото на 2020 г. и предизвика бурни обществени реакции. Оказа се, че съдружник в архитектурното бюро, отговорно за проекта е арх. Ангел Захариев - съпруг на бившата външна министърка от ГЕРБ Екатерина Захариева.
Освен това, Върховният административен съд окончателно реши, че строежът на хотелския комплекс, който бе определен като “брегоукрепително съоръжение” и “подпорна стена” или “къщички за птици” е бил изграден без разрешително. Според решението строежът в защитената местност Алепу край Созопол може да бъде единствено за укрепване на свлачище, но не и за курортно селище.
Пред БНТ екоминистърът Борислав Сандов посочи още, че МОСВ ще търси средства за изграждането на тунел за АМ “Струма” през Кресненското дефиле от Европа.
“Изграждането на АМ "Струма" през Кресненското дефиле ще бъде прехвърлено за следващия програмен период, за да се направи със средства от ЕС, а не от националния бюджет. В момента три работни групи обсъждат кой вариант за трасе е най-подходящ - тунел или обход. След като бъде взето решение, ще се направи нова оценка за въздействието на околната среда, след което ще се кандидатства за европейско финансиране”, посочи Сандов.
Министърът на околната среда и водите се обяви за стриктни режими за строежите по Черноморието и категорична забрана за строителни дейности на 100 м. от морето.
Остава в сила и пълната забрана за всякаква човешка дейност по поречието на река Ропотамо. Това включва и вече прекратените тренировки на националния отбор по гребане там. Ще бъдат спрени и туристическите разходки с лодки.
От министерството на околната среда и водите имат амбицията от началото на следващата година у нас да заработи изцяло нова система за обработване на отпадъци, чиято крайна цел да бъде депониране на едва 10% от боклука. В момента се проучва чуждия опит в тази посока.