Провокиран от зараждащата се сага около закъснението с новия боен самолет, е добре да се повдигне завесата и да се знае кои са лицата, направили избора за бъдещето на бойната ни авиация за десетки години напред.
В края на октомври 2018 г., Борисов със своя заповед назначи политико-военна група за водене на преговори за придобиване на нов тип боен самолет. На основата изготвения протокол от работата на групата бе взето окончателното решение за закупуване на самолетите Ф-16. Интерес представлява, кои са експертите включени в заповедта на тогавашния министър-председател, изиграли решителна роля в избора на новия изтребител. Всеки би очаквал в тази група да бъде включен цветът на експертизата по отношение на бойната ни авиация. Това е и "направено":
- Заместник-министър на отбраната Атанас Запрянов - специалист в областта на комуникациите на Сухопътни войски (свързочник), станал известен с решаващата си роля за придобиването на печално известната Полева интегрирана комуникационно-информационна система (ПИКИС), така и не заработила с пълен капацитет, въпреки изразходваните многомилионни средства. Важното е, че има познания натрупани по време на полетите с гражданската авиация по дестинацията Брюксел и София.
- Александър Манолев - заместник-министър на икономиката, с "невероятни" познания в областта на бойната авиация и повдигнато обвинение за корупция, включен в списъка "Магнитски" редом с Пеевски, Божков, Желязков. Притежател на уютна къща за гости, построена според СМИ с евросредства.
- Недялко Недялков - заместник председател на ДАНС, "експерт" по бойна авиация, виждал единствено самолета-паметник на входа на Свиленград (то той е и само учебен), освободен от ДАНС със съмнения за топли връзки с няКой. Дали г-н Недялков е участвал в заседанията на групата, които би следвало да са присъствени и какво мнение е изразил, е друг въпрос.
- Емилия Кралева - заместник-министър на външните работи - ползвала самолети на различни авиолинии за различни дестинации, с никакви познания за бойна авиация, но наблюдавала авиошоута с бойни самолети.
Реалната експертиза от състава на тази политико-военна група са трима летци от изтребителната авиация, двама от които са подписали протокола за дейността с ОСОБЕНО МНЕНИЕ. Защо ли? Какво нередно са видели в протокола от работата на тази група и защо точно реалните експерти са изразили особено мнение? Най-вероятно защото си нямат "понятие". Друго си е мнението на Запрянов например.
На 27.12.2018 г. министърът на отбраната Каракачанов обяви политическия избор за нов боен самолет и че "се е съобразил с мненията на политико-военната група". Иначе казано съобразил се е с мненията на посочените "топ-експерти" по бойна авиация Запрянов, Недялков, Манолев, Кралева...
„Придобиването на нов многоцелеви изтребител, като F-16 от САЩ, оборудван с последно поколение радар и въоръжение, ще издигне на много качествено ниво бойните способности на българската бойна авиация“, заявява гордо тогава експерта-свързочник от Сухопътни войски ген. Запрянов.
Важно е да се знае, че в Доклада на Каракачанов и на тогавашния министър на икономиката Караниколов (известен с онзи полет при който имаше важната задача да пази количествата фурми да не изпаднат от борда по време на полет), се отхвърлят два от трите типа самолети с мотива, че не са многоцелеви. Няколко месеца по-рано обаче Народното събрание гласува Проект за инвестиционен разход,подготвен от експерти от Военновъздушните сили и предложен от Министерство на отбраната (Запрянов е гласувал за Проекта на Съвет по отбрана) в който е записано, че допуснатите до конкурс самолети отговарят на изискванията да са .... многоцелеви! Какво е накарало топ-експерта по бойна авиация от Сухопътни войски да си промени мнението, може само да се гадае ...
Интересно е защо сега не коментират ситуацията ... и по-точно индулгенцията за едни (един) и трудностите пред другите, чакащите новите самолети. Вина? Виновни в България няма никога!
Димитър Стоянов, секретар на президента