Комисията за защита на потребителите извърши над 350 проверки в търговски обекти, като целта е да бъде установено дали търговците продават олиото на предварително обявените за потребителите цени, съобщава КЗП. Тук спадат стоките, включени в различен тип акции, промоции, намаления, тиражирани чрез рекламни брошури, интернет и телевизионни реклами.
Данните на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата от 14 март показват, че слънчогледовото олио в пластмасова бутилка от един литър се търгува на цена 4,66 лева за брой на едро.
В хода на проверките са установявени случаи, в които липсват количества олио в търговската мрежа. Основната причина според становищата на търговците е липсата на регулярни доставки към тях, които са били предварително заявени. Доставчици са самите преработватели, както и дистрибутори, в зависимост от вида на търговския обект, пише в съобщението.
След събиране и внимателно разглеждане на всички изискуеми документи, в това число и договори за доставка, ще бъде установено кой подлежи на санкция. По тези нарушения трябва да се произнесе и Комисията за защита на конкуренцията. Ако бъдат установени съгласувани практики за задържане на количества олио от производители и търговци, при наличието на достатъчно количества като производство и като складови наличности, трябва да има последващи наказания, отчита от контролната институция.
След създалата се на 2 и 3 март суматоха с високите цени на горивата на някои бензиностанции и последващите проверки на КЗП на обекти в цялата страна, цените бързо се върнаха на нивата отпреди това. В понеделник цените и при олиото вече са се успокоили.
Установено е безспорно, че няма дефицити на стоки, посочват от КЗП. "Затова нека хората да запазят потребителско хладнокръвие, да пазаруват разумно и да не бързат да се презапасяват. Когато се презапасяваме с някакви продукти на промоция, това невинаги означава, че пазаруваме разумно", заявят още от комисията.