Заделят се все повече средства, за да се гарантира транспортната услуга на една четвърт от българските граждани, които живеят в София. За градския транспорт на София се заделя по-голяма сума от тази, която се определя за „целия транспорт на държавата“.
Това призна в ефира на БНР Зафир Зарков, общински съветник от ГЕРБ-СДС в Столичния общински съвет, който е и заместник-председател на Комисията по транспорт и пътна безопасност и член на комисиите по финанси и бюджет и инженерна инфраструктура и енергийно планиране.
„Намаляването на приходите от продажба на превозни документи от 2020-а година насам е съчетано с драстичния ръст на енергоносителите“, посочи той.
„Ако за 2020 г. целият автотранспорт на София, градски транспорт, е дал 39 милиона за енергоносители, за същото нещо през тази година ще са необходими 115 милиона“, изчисли Зарков.
„Около 100 милиона са били средствата за транспорт на Столичната община през 2019 г., с настъпването на пандемията се е наложило този бюджет да се увеличи до 130 милиона лева за 2020-а и 150 милиона през 2021 година“, поясни общинският съветник.
„Тази година стартираме със 164 милиона за градския транспорт и 6 милиона допълнително финансиране за едно от транспортните дружества. В този период са натрупани и около 60 милиона текущи задължения“, уточни той.
По думите му този проблем касае всички големи градове, всички български общини изпитват затруднения.
„От няколко месеца алармираме, пишем писма до премиер, вицепремиер, министър на транспорта. Отговори няма. Търсим експертен диалог с представителите на национално ниво, какъвто се случва в цяла Европа“, твърди Зафир Зарков.
Според него числата достатъчно ясно говорят, че ситуацията била следствие на „финансова буря“, а не на начина на управление.