Локва преобръща живота на опитния 25-годишен шофьор Атанас, който без да иска, давайки предимство, погубва човек в колата си, а съдът му дава 2 години ефективна присъда.
Въпреки че всичко става супер случайно, без превишена скорост или алкохол в кръвта, сега Наско се моли да получи условна присъда като Максим Стависки, който в пияно състояние, неспазвайки скоростта на ограничение, погуби младеж и изпрати девойка в кома.
Съдът пусна условно звездата на свобода, а след това продължи с безпощадността си към бедните хора, които са станали част от трагедия.
На 8 юли 2008 година Атанас се прибира по бул. „България” с още 4-ма души в колата си Голф 3, като познава от два месеца само момчето, което се вози до него. Други две момичета и едно момче са познати само на спътника му и са се качили на задната седалка. По време на пътуването е валял силен дъжд, а Атанас е карал с 70 километра, каквото е ограничението в участъка. В този момент отзад друга кола му дава сигнал, за да й направи път. Той отклонява, за да даде предимство, но колата му влиза в локва, а от там се забива в стълб.
Божидар – момчето на 19-годишна възраст, което пътува точно зад водача загива в болницата на другата сутрин. Тогава започва кошмарът и истинската присъда за шофьора. Единственото момче, което познава Наско започва да си променя показанията и твърди, че колата е карана с над 100 километра. „Имаше отношение с едното момиче и като стана дума за кръвнина, започна да си променя показанията”, твърди изправеният пред Темида мъж. Родителите на пострадалите пък започнали да дават показания, че водачът се е обръщал и се е кикотил, което той категорично отрича.
„Исках да отида да видя родителите на пострадалия, но момчето, което ме познава, ми каза да не го правя.” Пред Темида родата твърди, че Атанас не ги е търсил, а осъденият е категоричен, че ако може да се видят разпечатките отпреди 2 години на телефона му, ще стане ясно, че той е звънял многократно и на всеки се обаждал по 4-5 пъти, за да се интересува за състоянието на спътниците си. Те обаче не искали да приемат повикванията.
По-късно познатият свидетел заминава за Италия и няма кой да потвърди думите на шофьора. „Той беше единственият, който имаше шофьорска книжка освен мен и можеше да е полезен с показанията си”, съжалява младежът.
„Клиентът ми се е движил със 70 километра в час, което е било ограничението за участъка, а при направената му проба след инцидента доказва, че не е пил и капка алкохол”, казва пред сайта ни адвокатът на осъдения Ивайло Велинов. Според защитника недоразумението започва и от това, че следователите поставят определение, че голфът се е движил със 100 километра. Първоначално те писали, че катастрофата станала със 180 километра, но после се сетили, че така всички е трябвало да загинат и намалили значително цифрата.
„Съдят ме, че не съм карал с 50 километра - пише в мотивите на съда, но там в този район има знаци за ограничение на скоростта до 70 километра”, категоричен е подсъдимият. „Беше едно голямо нещастие, случило се заради метеорологичните условия”, обяснява си трагедията младежът, който страда за погубения живот още от деня, в който разбрал за смъртта. Атанас има шофьорски опит около 5-6 години, като за този период няма нито едно нарушение на пътя.
„Никой не е искал експертиза за трагедията, на мястото. Дори не са ми съставиха и акт за катастрофата. Имаше три патрулки със шестима полицаи плюс хората, които правят снимките и ясно се виждаше, че колата се е плъзнала, а аз съм натиснал спирачките. КАТ не ми пише нищо, нямам и една отнета точка за случая”, чуди се Наско.
Колата, която се движила зад него и е искала престрояването, изобщо не спряла, въпреки че видяла произшествието. Така на практика съдбата оставя без други важни свидетели подсъдимия.
На другата вечер във водещите вестници излизат заглавия от рода „Петима на кайма в Голф”, което според подсъдимия довеждало до представа, че всички са загинали. Момчето до него имало счупен нос, двете момичета отзад били по-зле – с фрактура на черепа и пострадал далак, защото ударът е бил зад шофьора, а там нямало колан. Пострадалите предявили иск от 300 000 лева, въпреки че застраховка „Гражданска отговорност” покривала щетите.
„Можем да сравним делото с това на Максим Стависки, където пак има загинал и ранени, но там шофьорът е употребявал алкохол. В нашия случай такова нещо няма, а практиката е да се дава условна присъда, защото няма умисъл”, категоричен е защитникът. Според адвоката, съдът е бил длъжен да вземе предвид и лошите метеорологични условия, и абсолютно чистото минало на шофьора. Въпреки, че Атанас бил със счупен нос от катастрофата, водачът съдействал на секундата да се окаже помощ на пострадалите пътници.
Наско живее само с майка си, а за да се изхранва, работи като автотехник. След драмата здравето на родителя се влошава, а от всичко случващо се и мъжът започва да има сърдечни проблеми, на които обаче съдът не обръща никакво внимание.
„Този, който има някакъв статус и има пари, може да получи условна присъда, а този, който е нормален човек – не може”, ядосват се защитниците на осъдения, визирайки Стависки.
Първо Софийски градски съд дава 2 години ефективна, след това по-висшата инстанция Софийски апелативен съд прави присъдата условна, а Върховният касационен съд връща делото на втората инстанция, като мотивите са му, че е не доволен от условната присъда. Така Апелативният съд дава ефективна присъда, но при лек режим на излежаване.
Frognews.bg припомня, че на 5 август 2007 година при тежък инцидент на моста до река Ропотамо джипът на Максим Стависки удря два леки автомобила. При огледа на мястото на катастрофата е установено, че фигуристът е навлязъл в насрещното платно и първо се е ударил в лек автомобил “Ауди”, а след това е връхлетял върху “Хонда”, шофирана от 23-годишния Петър Петров, който почива на път за болницата. Спътничката му 18-годишната Мануела Горсова е в кома с опасност за живота. По-леко са пострадали братът на загиналия шофьор - 17-годишният Валентин, и 19-годишната Йоана Шопова.
Кръвната проба на Стависки е установила наличие на 1,1 промила алкохол в кръвта. Пробите на другите водачи не показват употреба на алкохол. Ограничението на скоростта в този участък е 60 км, а очевидци на катастрофата разказват пред камерите на БНТ, че джипът е спрял на 50 метра от мястото на удара.