Стачка! „Всеки ден ще е така, до победата!" „Да приключваме с тая седянка...", „Вот на недоверие!", „Учители роби възпитават роби", „Да се отменят матурите!", „Предсрочни избори!", „Няма да преговаряме под натиск"...
Тези лозунги и изрази чуваме вече месец. Едни се умиляват от учителите, други ги ругаят. Почти всички ругаят правителството.
Опозицията се натопорчи за вот.
Първанов замина за Париж.
Учениците се опълчиха срещу матурите, при това съвсем логично.
И ето днес някои медии съобщават, че цените на частните уроци скочили по подобие на цените на петрола. От в. „Стандарт" разбираме, че частните уроци дори се увеличили като брой и цени - стигнали до 25 лв. на час. И родителите дават, защото искат успешна реализация на децата си по време на кандидатстването в гимназии и ВУЗ.
Затова взех калкулаторчето.
В България има около 100 000 учители. От тях поне 30 на сто или 30 000 дават частни уроци. Нека цената да е 15 лв. на час, а не 25, както се твърди. Да приемем, че тези учители са дали по 4 урока на ден. Това прави 1 800 000 лв на ден! Един милион и осемстотин хиляди лева...
От началото на стачката са изминали 30 дни. Нека приемем, че само в 20 от тях са давани частни уроци, което едва ли е така. Това прави 36 000 000 лв. Повтарям: тридесет и шест милиона лева! Такава е сметката.
До м. юни, когато са изпитите за гимназии, а през юли за ВУЗ, остават 8 месеца и половина или 240 дни. Приемаме, че 40 от тях са празници като Нова година, Коледа, Великден - режем ги от сметката. Остават 200 дни за частни уроци. Добивите от тази "жътва" възлизат на 360 000 000 млн. лв!
Всички тези милиони се дават кеш, върху тях не се налагат никакви удръжки и проценти за осигуряване или за здравната каса. Не се плащат и данъци. Не е ли сива икономика това или нещо бъркам.
В сметката могат да бъдат прибавени парите, които много учители ще получат за това, че са организирали екскурзии, част от които в чужбина. Към сбора могат да бъдат прибавени и парите, които немалко учители ще вземат около суматохата по абитуриентските балове. Може би заслужено, а може би - не. В сбора не са включени подкупите за по-високи оценки и по-високи дипломи. Ще приемем, че такова явление в българското образование няма.
Ами ако се заемем да пресмятаме парите, които се въртят на черно за влизане във ВУЗ и след това за „взимане" на изпит? В извънстоличен университет петицата е 1500 - 2000 лв. на кандидатстудентски изпит. Шестицата отдавна е минала над 3000 лв. В някои специалности тарифите достигат и до 10 000 лв.
снимки Вяра ЙовеваМного пари се дават и за конспекти по различни предмети и разработени теми, които също се продават от учители? По история един свитък с разработени теми в София достига цена от 1000 лв. По български език се говори за 1500 лв.
Дори да се придържаме към минималните цени, сметката пак стига 500 000 000 лв., че и нагоре. Половин милиард. Само в оставащите осем месеца до кандидат-гимназиалната и кандидат-студентската кампании.
Може да ви изглежда невероятно, но това са фактите. В действителност вероятно става дума за по-големи цифри. Преди да ме наплюете, че разбивам мита за чистотата на учителската професия и на преподавателското съсловие като цяло, помислете как се нарича даването и прибирането на всичките тези милиони. Откъде идват те и къде отиват.Та това е цяла индустрия! Нито един сектор от българската икономика, освен туризма, не може да се похвали с такива печалби. 180 млн. евро, дадени кеш, без документ, без следа. И това ако не е поредното българско чудо - здраве му кажи...
Учителските протести и искания са справедливи, няма спор.
Но не е ли справедливо в обществената дискусия учителското съсловие да даде отговор на въпроса за частните уроци и другите вземания? Защото аз може и да подкрепям учителите, но не подкрепям образователна система, в която решаващи са частните уроци. Никой не говори по този проблем. Вероятно защото мнозина са в хранителната верига. Но щом искаме да говорим с ръка на сърцето, нека се кажат и тези неща също. Цифрата от половин милиард ни задължава да сторим това. Бъдещето на децата ни още повече.
И нека останалите 70 на сто от учителите, които не са в бизнеса с частните уроци, екскурзиите, темите и приемните изпити, да застанат зад реформите без колебание. Тогава разговорите с правителството ще бъдат кратки и ясни. Но само тогава.
Дамян Величков
Казанлък