Скандалната енергийна компания „Енемона” получила картбланш от тв шефката Уляна Пръмова да изсмуче между 8 и 10 милиона лв. за ремонта на 700 кв.м. в БНТ
Люба Кулезич
Омерта тегне върху крупните и по-обичайни схеми за източване на националната телевизия. Мълчанието на високопоставени покровители и на съратници от вътрешния кръг на генералната директорка Уляна Пръмова е гарант, че истината за обезкостяването на БНТ вероятно ще бъде заметена под килима. Опасенията са на информирани източници от „Сан Стефано” 29.
Те предоставиха на frognews.bg данни за най-скъпоструващата реконструкция в България през последните години. Бумагите са на разположение на разследващите органи, ако случайно решат да се заемат с акция „Телевизионен октопод”.
Става дума за ремонта и довършителните работи на помещение от около 700 кв.м плюс прилежащите му 4-5 апаратни и коридори на територията на т.нар. Национален радио-телевизионен център /НРТЦ/ в „Младост” зад новия МОЛ. Дейностите първоначално са били оценени на космическата сума от близо 8 млн. лв., но до пусковия срок на обекта през септември се очаква да набъбнат до 10 млн. лв. Харчът е бил узаконен чрез търг за обществена поръчка. Конкурсът е бил обявен така светкавично и при такива условия за участие, че само набелязана фирма би могла да го спечели.
Именно такъв изглежда случаят с нахлуването на фирма „Енемона” в обятията на Уляна Пръмова и верния й Управителен съвет.
Ето и фактите:
На паметната дата 2 юни 2009 г., под воя на сирените в памет на падналите за свободата на България, Уляна Пръмова слага подписа си под свое решение № 196. С него обявява конкурсна процедура по Закона за обществените поръчки. Описанието на предмета на поръчката гласи:
Изграждане на Апаратно-студиен комплекс 1.
Абсурд е, че още тогава никой не възразява срещу формулировката „изграждане”.
Частта от сградата в НРТЦ, в която се намира Студио 1, е изградена още през 80-те години. Като цяло мащабно замисленият радио-телевизионен комплекс остава незавършен под природните стихии заради безволието на тв шефовете от 20 години насам. Самото студио се използва, но само като помещение - без съответната технологична пригоденост за самостоятелно производство и излъчване на предавания. В него се снимат външни и вътрешни продукции, но с подвижни телевизионни станции и с временни режисьорски апаратни. Наемите, плащани от външни продуценти както за студио 1, така и за по-малки павилиони в НРТЦ, са подозрително дребни. Но това е друга тема.
Необходимостта от доизграждане на Студио 1 идва по настояване на Димитър Цонев, бившия говорител на Симеон Сакскобургготски и бивш главен пи ар на БТК. Твърди се, че като признателност за рамото, което ударил на Пръмова при първия й избор за тв шеф, Цонев поискал да стане основно действащо лице и звезда в неделно мега шоу по образец на италианското „Доменика”. Потърпевшите зрители отдавна са наясно, че натискът на Цонев е бил удовлетворен с широки пръсти. Но за целта е било нужно голямо и специално студио при хроничната оскъдица от снимачни павилиони в медията.
Така още от 2007 г. започва епопеята с доизграждането и превръщането на Студио 1 в излъчващ и производствен комплекс. В търсене на спешно решение за своето протеже и душеприказчик Пръмова и дирекциите „Техника” и „Капитално строителство” се изправят пред печален факт. Липсват документи за собственост, архитектурни планове, скици, данни от задължителни технически експертизи, актове на строителния надзор. Няма дори трафопост.
За да се сбъдне мечтата на Димитър Цонев да е водещ № 1 в България, БНТ заплаща и получава нужната документация от ДАГ и ДНСК. Бръква се и със 120 000 лв. за изграждане на подстанция. Дори обявява търг за обществена поръчка с техническо задание: „ДОизграждане на АСК 1”. Техническите служби предварително са го остойностили на сума от около 3 млн. лв. УС я утвържадава през август 2007 г. В цената влизат дори и скъпо струващите съоръжения за климатизацията на студиото /малко над 1 млн. лв./
По онова време /септември 2007г./ в обявата за търга са заложени изисквания към кандидатите да докажат опит в изграждането на тв студиа. Включени са критерии за качеството на вложените материали и на изпълнението.
Междувременно е взето решение БНТ да наеме от НДК зала 2 срещу 2466 лв. на ден без режийните. Без да се щадят средства е закупено оборудване за снимки, за осветление, за озвучаване, за мултимедии. Митко Цонев се сдобива с плац дарм за бездарното си мегаломанско шоу докато се точат процедурите около Студио 1. Намерението е то да заработи през септември 2009 г.
С това БНТ оправдава изръсването на 1 млн. лв. годишен наем в полза на Двореца на културата. Започва да излъчва от зала 2 и други свои нови предавания. Идеята е част от щедро закупената техника по-късно да се върне в реновираното Студио 1. Но приказката свършва до тук.
Внезапно Пръмова прекратява обявения търг. Аргументите й са повече от странни: „поради промяна на обстоятелствата” и „отпаднала необходимост”. Необходимостта обаче не е отпаднала, както се вижда от следващите й ходове. Сменят се персонажите в играта.
Започва подготовка за ерата на „Енемона” и за повече от трикратното оскъпяване на обекта. Това става с помощта на отвличаща вниманието публикация в „Държавен вестник” в началото на 2009-та. Тя е за предварителна обява на нов търг за същото студио 1. Но в нея няма нито ориентировъчна стойност на поръчката, нито са посочени специфични условия към участниците. Уж всичко е както трябва, но всъщност намирисва на имитирана законосъобразност.
В последвалите изисквания на БНТ към кандидатите вече са заложени конкретни параметри. Толкова конкретни и толкова непосилни за други играчи, че само „Енемона” отговаря на профила.
Минималният годишен оборот на компанията за последните три години от строително-монтажни дейности трябвало да е 150 млн. лв. Чудно ли е, че именно това число е посочено в сайта на компанията. Също и че през последната година оборотът й е възлизал на 50 млн. лв. Точно това пише в условията, одобрени от Пръмова. Не на последно място, че кандидатът трябва да разполага с поне 1400 работника. С колкото „Енемона” се гордее в саморекламата си из медиите.
Според запознати със заверата, изискването за армия от строители е един от знаците, че играта е била нагласена. Площта на Студио 1 е малко под 700 кв.м., т.е. с обема от дейности биха се справили и по-малки фирми, специализирани в създаването на тв студиа.
Но БНТ не се нуждае от подобна квалификация на кандидатите. В крайна сметка, явяват се трима. Очаквано спечелва „Енемона”. Още повече, че срокът за подаване на офертите е изключително кратък – месец. Само предварително избран победител би се справил за това време с обемната тържна документация.
В края на септември договорът с „Енемона” вече е подписан. И е на стойност 7 млн. 987 хил. 869 лв. с ДДС!
Сумата е космическа с оглед на работите, които в действителност трябва да се извършат: става дума за монтаж на дограми, за топлоизолация, за замазки, шпакловки, настилки, тавани, за поставяне на офис и аварийно осветление. Това на всекидневен език се нарича просто саниране и довършителни работи. И е по ръста на всяка строителна организация.
Да, но какво още разбираме от сайта на „Енемона” и от пи ар акциите на компанията в бизнес изданията?
Компанията се саморекламира като лидер в енергийното строителство, има специален интерес към ядрената енергетика. Хвали се, че е участвала в извеждането от експлоатация на 3 и 4 блокове на АЕЦ „Козлодуй”, в модернизацията на 5 и 6 реактори, в проекти на ТЕЦ „Марица Изток” 1,2 и 3. Това са все индикации, че „Енемона” не е случайна групировка. Тя очевидно се радва на здрави позиции в джунглата на енергийните интереси у нас, а чрез тях и по върховете на властта. Но най-вече фирмата нашумява с близостта си с руския гигант „Атомстройекспорт”. Той се канеше да строи АЕЦ „Белене” с милиардите изстрадани левчета на българския данъкоплатец.
„Енемона” с гордост рапортува за участието си в консорциум от фирми, посочени от руснаците да разчистват площадката на АЕЦ „Белене”, естествено пак срещу български пари. Консорциумът е съставен от местни енергийни акули: все хора, осребряващи политическите и финансовите апетити на енергийните лобита главно покрай бившата тройна коалиция. Онзи ден обаче правителството на Борисов отряза окончателно крилата на проекта за лелеяната атомна централа.
От „Енемона” липсва коментар за това. Компанията разбираемо си трае и за развоя на финансово-любовните си отношения с все още действащото ръководство на „Сан Стефано” 29.
Според кулоарна информация от БНТ обаче сумите, изсмукани за строително-монтажните работи в прословутото студио № 1 вече са такива, че екс социалната министърка Емилия Масларова изглежда цаца в пилеенето на държавни пари за ремонти. Заради тях тя вече е разследвана - за разлика от щедрите началници в БНТ.
По мнението на експерти, парите, отпуснати на фаворитката „Енемона” ще надминат 10 млн. лв. до пусковия срок, обявен за септември т.г.
Надскачането на лимитите е в ход чрез върволица от подизпълнителски договори за основни дейности от реконструкцията. Те май умишлено са били пропуснати в началното задание. Специалистите са убедени, че няма професионалист, който да „забрави” за изработката на акустичен плаващ под и да се сети три месеца преди откриването, че без него студиото е гола вода. Няма как да се „пропусне” и светлинната механизация.
Но точно това се е случило. „Късата памет” на възложителите от „Сан Стефано” дава шанс за разширяване на обществената поръчка. „Забравеното” става обект на допълнителни директни договаряния и скъпи процедури за препроектиране, без необходимостта от провеждане на нови процедури по ЗОП.
Очевидно, целта е била домогването до още взятки от бюджета на БНТ – малко преди преди мандалото на сегашния директорски мандат да хлопне.Защо не и тлъстички комисиони за по-високопоставените благодетели на „Енемона”?
Време е обаче да попитаме как именно въпросната „Енемона” превзема сърцето на Пръмова? Твърди се, че заварката станала лично чрез бившия финансов министър и сегашен червен депутат Пламен Орешарски. Дали е така, е въпрос на разследване. „Енемона”обаче не е ново име за наблюдателите на политическото задкулисие от години насам.
Регистрираната в Козлодуй фирма нашумя през 2002 покрай ремонта на Съдебната палата. Тогава бившият шеф на Върховния касационен съд Иван Григоров бе атакуван в пресата и от Сметната палата, че без търг е възложил на „Енемона” ремонтни дейности за 11 млн. лв. Правосъдната министърка на ГЕРБ Маргарита Попова с идването си алармира прокуратурата, че предшественицата й Меглена Тачева е сключила крайно неизгоден договор пак със същата „Енемона” за построяване на Районен съд в София срещу прелестните 184 лв. и безумни неустойки при забавяне на плащанията. Кои са елитните покровители на компанията е явно една от добре пазените тайни на прехода и на съглашателствата зад партийните фасади. Време е някой да разгадае загадката.
От „Сан Стефано” 29 публично обещаха в предконгресен ретро стил, че Студио 1 ще се превърне в най-модерното студио на Балканите. Истината е, че след края на строителната епопея, то ще е все така празно, както и преди нея. Но премиерът Борисов със сигурност ще бъде поканен да пререже тържествено лентата. По стар обичай в БНТ разхищенията се легитимират с помпозни ритуали - капани за суетността на поредната власт.
Финансовият министър Дянков обаче тепърва ще сърба новината, че за да проработи студиото, още поне 8 млн. лв. ще са нужни за обзавеждането му с аудио-визуална техника и друга апаратура, за да отговори на изискванията за цифрова телевизия от хай-дефинишън клас. С други думи, за следващото тв ръководство се отварят нови хоризонти за т.нар. „връщанки”, шеговито-фамилиарният термин за обратно разплащане с шефските етажи на БНТ.
Но място за шегички няма. Самата идея за обществена медия ще бъде доомаскарена, ако новият директор не се закълне, че ще отреже главата на корупцията в БНТ. Именно кражбите и шуробаджанащината я превърнаха в зловеща матрица на разграбената ни през прехода държава. Освен това, още ще има шанс лудешкият градеж да се спре за ревизия. И да се спести поне някой лев на данъкоплатците.