ИНТЕРВЮ


Е. Чачев: За грабежа на века - по-кратки срокове

19 9987 16.06.2010
Е. Чачев: За грабежа на века - по-кратки срокове

"Не 3, а 11 лота трябваше да се направят за магистрала "Тракия", с което да се спести година по изграждането й. Станишев през 2005-та година нарече проекта "Грабежът на века", но се съюзи с човека, който искаше да ощети България с 30 млрд. лева с един подпис".


Това каза пред Frognews.bg министърът на регионалното развитие и благоустройството по времето на Иван Костов Евгени Чачев, бивш депутат и настоящ член на ДСБ.

Интервю на Васил Василев

- Г-н Чачев, миналата седмица премиерът Бойко Борисов сбъдна едно дългогодишно желание на ДСБ, а и на СДС, като прекрати на думи участието на България в проекта „Бургас – Александруполис”. Появиха се твърдения, че този ход е дело на лобистки интереси, различни от руските, които, с приоритетния „Набуко”, обслужват САЩ.


- „Набуко” е газопровод, а „Бургас-Александруполис” – нефтопровод, така че те не са изобщо конкуренти.

- Но в крайна сметка зам.-министърът на външните работи Марин Райков подчерта, че на преден план излиза „Набуко” пред газопровода.

- Да, така е. „Бургас-Александруполис” не е регионален, а дори чисто руско-гръцки проект, а не български, тъй като България няма да използва нито една капка гориво от този нефтопровод. Ползите ще бъдат изцяло за Русия и за Гърция. Страната ни ще получи една малка част от транзитните такси през нейна територия, които, според размера на количеството нефт, който ще се превежда годишно, са нищожни. В никакъв случай няма да се покрият дори разходите по изграждането на нефтопровода. Да не говорим за екологичните щети, които нямат парично изражение, ако се случи нещо, не дай си Боже.

- Изтичането на нефт в Мексиканския залив, който даде премиерът, наистина ли е реална опасност, или „емоционален аргумент” от негова страна?

- Честно казано, не съм очаквал, че в 21-ти век може да се случи такава голяма екологична катастрофа. Една от най-мощните държави в света – САЩ, както и една от най-големите петролни фирми – Бритиш Петролиум, не могат да се справят със сложната ситуация. Една подобна екологична катастрофа в Бургаския залив ще бъде пагубна за българския туризъм. Бургаският залив е малък, не можем да го сравняваме с Мексиканския, представете си какво ще стане с морския ни туризъм.

- Появиха се твърдения в световния печат, че страната ни прави политически завой с отказа си от „Бургас-Алексндруполис” към САЩ. Не е ли всъщност това целта на това правителство?

- Не, в никакъв случай това не е вярно, защото този нефтопровод има 20-годишна история. Първото споразумение е подписано още през 1990-1991 година. Той остава само на хартия. След това, при второто споразумение, през 2001-ва година се постигна равенство в участието на трите участници – България, Гърция и Русия, по 33,33% за всяка държава. Така се стигна до датата 4-ти септември, 2004-та година, когато в Атина президентите на Русия и на България, както и премиерът на Гърция – Костас Караманлис, подписаха третото споразумение, с което бяха предадени българските национални интереси. От 33,33%, българското участие падна до 24,5%, а руската страна придоби мажоритарния пакет. Русия си извоюва пълен контрол над тръбите, върху входния и изходния терминал. Оператор на тръбопровода ще бъде също руска фирма – Транснефт, която ще определя кога и какви количества петрол ще се пропускат по трасето. България в момента отстоява своите национални интереси, и лично аз поздравявам Бойко Борисов за това свое решение.

- Вие сте работили и в банковия сектор, съгласен ли сте с идеята на „Атака” за по-големия контрол на държавата в частните банки?

- Тази идея на господин Сидеров, която предложи на Симеон Дянков, и той се съгласи след няколко минути, ще доведе до фалит частните банките. Спомнете си за 1996-та година с банковата система и на националния банкрут, именно заради намесата на държавата в банките. Как се обезцениха спестяванията на нашите майки и бащи по времето на Жан Виденов. Това, което Волен Сидеров лансира, е пълен абсурд. В България има пазарна икономика, тя е пълноравен член на Европейския съюз, и в никакъв случай не може да се връщаме към тоталитаризма. Европейската комисия обмисля мерки, които да предотвратят това, което доведе САЩ до финансова криза. Именно те трябва да бъдат приети и у нас.

- Като бивш минитър на регионалното развитие и благоустройството, доволен ли сте от това, което свърши за тази почти една година Росен Плевнелиев?

- Г-н Плевнелиев получи едно много тежко наследство, тъй като това министерство беше едно от ключовите в българската икономика. В него беше разработен националният план за регионално и икономическото развитие. То беше пионер по усвояването на предприсъединителните фондове – трансгранично сътрудничество, програма ФАР и ИСПА. Когато България имаше отпуснати през 1998-ма година от Европейската комисия 20 млн. екю (едно екю се равняваше на един долар), успяхме да получим одобрение за проекти на стойност 60 млн. екю. Беше създадена една стройна организация, бяха пратени млади хора, които да се учат в европейски страни, някои отидоха в Световната банка. Те се върнаха и поставиха основата за усвояване на европейските пари. С идването на Симеон Сакскобургготски тези хора бяха уволнени. Отидоха в чуждестранни банки, с много по-големи заплати. Тяхното място заеха некомпетентни „специалисти” на базата 8:5:3. Виждате какви са резултатите днес. Ние тъпчехме евро, но не се навеждахме да го вземем, тъй като имаме да усвояваме 13 млрд. евро за 3 години напред. От тези 13 млрд. сме разработили едва 4,5%. Росен Плевнелиев полага огромни усилия, работи с ентусиазъм, дай боже това да се увенчае с успех. Според мен е нужно процесът на търговете да се ускори още повече, особено по големите пътно-транспортни проекти, тъй като това е начинът страната ни да излезе по-бързо от кризата. Спокойно можеше лотовете на магистрала „Тракия” вместо на три, да бъдат разделени на 10-11 отсечки, да участват по-голям брой български фирми, да започне изграждането им. Съответно строителството щеше да приключи година по-рано.

- Съгласявате се с премиера, който също подкани сроковете да се намалят, въпреки че Росен Плевнелиев заяви, че в някои случаи това е невъзможно?

- В условията на тази тежка криза, в която се намира държавата, за мен няма неизпълними неща – финансирането е осигурено, необходими са максимални усилия - и от страна на администрацията. Убеден съм, че пътно-строителните ни фирми, които са построили хиляди километри в Арабския свят и Латинска Америка, а и в Африка през тоталитарните години, имаме прекрасни специалисти, са в състояние да довършат тези 117 километра, които остават по магистрала „Тракия”, както и останалите финансирани пътни проекти. Повярвайте, това ще даде глътка въздух за икономиката ни.

- Освен липсата на специалисти, имаше и дела за източване на пари. Каква е била схемата и кога – при НДСВ и ДПС, или при тройната коалиция е имало най-много нарушения?

- Магистрала „Тракия” получи прозвището „Грабежът на века” от Сергей Станишев в предизборната му кампания през 2005-та година. Действително, концесията, която Симеон Саксобургготски подписа с португалските фирми, без всякакъв търг и конкурс, щяха да ограбят българското население с пари от порядъка на 30 млрд. лева. Но видяхте, че тройната коалиция не успя да довърши също магистралата, по неясни причини.

- Какво смятате за Симеон Дянков, който е най-важната фигура в момента в държавата? Върши ли си добре работата?


- Действително, той е една от най-важните фигури в държавата, тъй като в момента трябва да актуализира бюджет. Ако това бъде успешният му ход, и той направи актуализацията както трябва, то значи България се отлепя от дъното, в което се намираме в момента, по всички показатели. Най-важното е правителството на малцинството да запази стабилността, която преди години правителството на Иван Костов успя да постигне, въпреки гладните години и кризата, създадена от БСП.
Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама