Гърция затвърди статута си на лидер в световната корабна индустрия - гръцките корабособственици притежават 5514 търговски кораба. Миналата година Гърция притежаваше 4901 търговски кораба. Сега гръцките корабособственици контролират 21% от световния дедуейт (товароподемност) в сравнение с 19,4% година по-рано.
Общият дедуейт на флота на гръцките корабособственици нараства стабилно, по-специално тази година тонажът се е увеличил с 45,8% спрямо 2014 г. Дори по време на пандемията на коронавирус се е увеличила със 7,4%. Това сочат данните от годишния доклад на Съюза на гръцките корабособственици (UGS) за 2021-2022 г. Търговският флот, собственост на гръцки гръцки бизнесмени, превозва стоки между трети страни с повече от 98% от капацитета си, което го прави най-големият трансграничен превозвач в света. Гръцките корабособственици притежават следните дялове от световния флот:
31,8% петролни танкери;
25% кораби за насипни товари;
22,4% LNG превозвачи за транспорт на втечнен природен газ (LNG);
15,6% химически танкери и превозвачи на продукти;
13,9% от газовозите за транспортиране на втечнен нефтен газ (LHG);
9,3% от контейнерните кораби.
За сравнение: Руският търговски флот разполага с 1130 кораба. От тях обаче само 430 плават под руски флаг. 60% от руския търговски флот извършва курсове под флаговете на Либерия, Малта, Кипър и Панама.
Великобритания разполага с 1890 търговски кораба.
Само преди година и половина Гърция е била на 4-о място по притежание на търговски флот.
Дългогодишен лидер в класацията е била Япония, която преди три години е притежавала активи на стойност 115 милиарда долара в търговския си флот.
Любопитно е, че в Топ 10 влиза Швейцария, която няма излаз на море.
Китай, САЩ, Сингапур и Южна Корея са също сред лидерите в този икономически отрасъл.
Българкият морски флот разполага с:
46 кораба за насипни товари;
9 контейнеровоза;
5 танкера;
10 съда за комбинирани товари.
Скромно, но от сърце, както се казва…