Иинтернет страниците ще бъдат третирани като медия и ще се наказват блогърите, които публикуват клевети срещу участник във вота. Същото ще важи и за пуснатите в социалната мрежа "Фейсбук" съобщения, с невярно съдържание, пише Монитор.
Това се предвижда в новия избирателен кодекс, стана ясно от думите на Искра федосова, председател на временната комисия за изработване на изборния закон.
Причината за промяната е, че до момента в уебпространството няма никакъв законов ред за регулация на информацията, която обикаля мрежата. За да бъдат максимално конкретни, от изборната комисия са изпратили искане за тълкувание на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, за да дефинират максимално конкретно интернет сайт, собственик на интернет сайт и социална мрежа. Идеята е при публикация да има субект, който да носи отговорност, обясниха експерти. "До момента у нас интернет не се разглежда като медия и не подлежи на регулация, което е крайно време да бъде поправено", разясниха още IT специалисти.
"Заложихме едни и същи изисквания не само за печатните и електронните медии, но по отношение и на глобалната мрежа. След приемането на избирателния кодекс изискванията ще важат и за онлайн пространството. Например, ако се публикува материал, който по някакъв начин засяга определен кандидат или накърнява доброто му име, санкциите за печатните медии ще важат и за уебстраниците", обясни пред Искра Фидосова.
Освен информационните сайтове като електронните вестници или информационните агенции наказателна отговорност ще носят и собствениците на блогове, както и участниците в уеббазираните социални мрежи, разясни още юристката. "Ние поискахме тълкувание от транспортното ведомство, за да можем да бъдем възможно най-прецизни, включваме и блоговете и уеббазираните социални мрежи", категорично заяви Фидосова.
В закона, регламентиращ вота, изрично се въвежда забрана за публикуването на анонимни материали, свързани с предизборната кампания. Въвеждат се и задължения и за собственика или администратора на уебсайт, накърняващ правата и доброто име на кандидат или на лице, което представлява партия или коалиция. Една от санкциите ще бъде правото на отговор да се публикува на същото място, със същия шрифт и без никакъв коментар.
Освен това законодателят предвижда всеки агитационен материал да съдържа информация, че купуването и продаването на гласове е престъпление, но с намалена на половина площ.
Предизборната кампания ще трае 30 дни, са решили още депутати, според които е редно да бъде върнат и денят за размисъл.