Става дума за стандартна процедура, която е в рамките на НАТО. Българското въздушно пространство е част от интегрираното пространство на НАТО и няма как да се лети в него без спазване на правилата. Нашите изтребители са вдигнати по сигнал от командването на Алианса. Това означава, че очевидно самолетът е правил действия, които центърът в НАТО е възприел като потенциален риск. В този смисъл вдигането на изтребител е задължително.
Това обясни по време на брифинг военният министър в оставка Драгомир Заков по повод приземения тази сутрин самолет Чесна.
„Българският изтребител визуално е опознал обекта, опитал е радиовръзка, не е имало отговор и самолетът е кацнал в Плевенско. Очевидно става дума за тренировъчен полет“, допълни той.
„Очевидно става дума за тренировъчен полет и за неспазване на правилата. Последствията трябва да бъдат понесени“, категоричен бе Заков.
„Нарушението се състои в това, че е летяно в зона или зони, в които се е изисквало да има полетен план и транспондери. Това те са го знаели много добре“, поясни министърът.
Той апелира всички авиоклубове в България да бъдат особено внимателни в настоящия момент, тъй като ситуацията е сложна: „Не бива да се стига до подобни ситуации, в които да се налага да се харчи ресурс на военновъздушните сили за подобни операции“.
Припомняме, че вчера в късния следобед Военновъздушните сили прехванаха и приземиха самолет нарушител Чесна-150. Той навлязъл във временно резервирана зона без полетен план и без включено устройство за връзка с наземните радари.
Задействани са изтребителите МиГ-29 от авиобаза Граф Игнатиево, които го прехващат и го съпровождат до летище Бохот край Плевен. Цялата операция е извършена за около пет минути.