Купчина с жалби, че мобилните оператори нарушават правата на потребителите със срочните договори, се трупат всеки ден при омбудсманът на Република България Гиньо Ганев и Асоциация "Активни потребители". Това съобщиха днес за медиите от неправителствената организация.
Едно от основните оплаквания е, че “Виваком“, “Мобител“ и “Глобул“ създават затруднения при прекратяването на изтичащия договор за доставка на услуги и подновяват автоматично срочния договор за същия срок и при същите условия. Ако абонатът упорства в отказа си, му се начисляват нереално високи неустойки с оправдание за нанесени на съответния оператор пропуснати ползи, които обаче съвсем не са толкова, колкото им взема телекомът.
След проверка на сигналите обмудсманът е стигнал до изводите, че операторите на мобилни и интернет услуги нарушават правото на избор на потребителите и прилагат методи, които затрудняват клиентите да прекратят договорите си.
Случва се например служителите да регистрират със закъснение подадено от абоната в срок предизвестие. Някои оператори изискват допълнителни действия по прекратяването, които не са посочени в индивидуалните договори, упорито и нежелано увещават клиентите си или им дават невярна и заблуждаваща информация. Чрез тези действия компаниите злоупотребяват с влиянието си и натрапват на потребителя търговско решение, което той не би взел без подобни агресивни и/или заблуждаващи търговски практики, се посочва в констатациите на омбудсмана.
Ако клиентът не е доволен от услугата и се откаже от договора в първия месец след подновяването, трябва да заплати санкция от 12 или 24 месечни вноски, без да е ползвал услугата. Неустойката е несъразмерно висока спрямо щетите, които мобилният оператор би претърпял. С автоматичното подновяване потребителите получават същата услуга на същите цени, а доставчиците не генерират нови разходи, нито алтернативни загуби поради смяна на тарифен план или друга причина, аргументира се защитникът на обществените интереси.
Според Гиньо Ганев политиката на операторите съдържа признаци на нелоялна търговска практика, защото оказва влияние върху икономическото поведение, което потребителите биха следвали, ако не бяха обвързани с размера на неустойките. Мобилните оператори злоупотребяват с икономическото и информационното си превъзходство, за които омбудсманът смята да сезира министъра на икономиката, енергетиката и туризма, Комисията за защита на потребителите, Комисията за защита на конкуренцията и самите телекоми.
Ганев направи и други препоръки към потребителите, засегнати от договорите с мобилните оператори:
- При сключването на договорите да изискват изрично съгласие на абоната относно допълнително предлаганите услуги и продължаването на договора, вместо да прилагат досегашния изричен отказ.
- Да напомнят на абонатите си (например с есемес), когато срокът на договора им изтича, както правят за дължими сметки по месечната фактура.
- При предсрочно прекратяване на подновен срочен договор от страна на потребителя, неустойката да бъде съизмерима с щетите, които компанията би понесла.
- Процедурите по прекратяване на договорите да бъдат ясни и разбираеми за потребителите и да спестяват време. При подадено предизвестие за прекратяване на договора, дори и при неплатена дължима сума, услугата да спре да се предоставя, а задълженията да се търсят по досега съществуващия ред.