Личността на премиера Бойко Борисов продължава да бъде номер едно по отношение на медийния интерес. Това показват представените днес резултати от тримесечния мониторинг на медийната среда в контекста на актуалните обществено-политически процеси на фондация "Медийна демокрация".
Обхватът на изследването включва 7 национални всекидневника за периода 1 април – 15 юни. Анализът се основава на данните от 4 485 информационни единици.
Министър-председателят държи първенството в класацията за най-често споменавани лица. Той присъства в 1 701 публикации. На второ място и трето място са двамата вицепремиери – съответно Цветан Цветанов с 768 и Симеон Дянков с 721 публикации. Следва ги президентът Георги Първанов, който е главен герой в 514 материала. Лидерът на БСП Сергей Станишев е пети с 391 публикации. В дъното на таблицата се нареждат “лошите герои” Николай Цонев и Алексей Петров.
Експертите от “Медийна демокрация” отчитат увеличаване на дистанцията между премиера и останалите обекти на медийно отразяване спрямо предишния период. Наблюдава се тенденция на още по-плътно фиксиране върху личността на министър-председателя. Показателно е, че разликата между медийното отразяване на премиера и президента се е увеличила двойно. На този фон три пъти по-големият зрителски интерес към изявата на Георги Първанов в ефира на бТВ, спрямо участието на Бойко Борисов в сутрешния блок на Нова телевизия по същото време, изглежда по-скоро екзотична, отбелязват от фондацията.
Бум на образа на премиера на първите страници на всекидневниците, които го представят като мултиактивен на всички фронтове, показват данните от изследването. Борисов е спортист – шахматист, футболист и т.н., специалист по освещаванията, добър приятел на Берлускони. Интерес представлява актуализацията на медийния образ на премиера в поле, в което досега не е засичан или няма концентрация на политическа образност. Това са символите на църквата и религията. Може да се твърди визуално, че той влиза в образа на Спасителя.
Като цяло оценката за министър-председателя е отчетливо положителна, докато за кабинета има преобладаващо отрицателен знак. Това показва “шизофренен медиен комфорт” на Бойко Борисов, отчитат анализаторите.
Фокусирането на медийния интерес към политическите личности показва ясно изразен процес на персонализиране на политиката, т.е. поставяне на акцент върху индивидите вместо върху партиите и техните политически принципи. В сравнение с надсубектните формации, отношението към личностите се оказва положително, а към партиите – негативно.
Анализаторите отчитат като парадоксален факта, че положителното отношение към Бойко Борисов и Цветан Цветанов и растящите положителни оценки за Симеон Дянков силно контрастирата на все по-негативното отношение към правителството и ГЕРБ, въпреки че Борисов-Цветанов-Дянков са техните главни агенти.