ИНТЕРВЮ


Позната със спечелени обществени поръчки фирма, ще пренарежда жълтите павета в София за почти 18 млн. лева*

0 17728 26.07.2022
Позната със спечелени обществени поръчки фирма, ще пренарежда жълтите павета в София за почти 18 млн. лева*

Сочената за любима фирма на ГЕРБ отново стои зад ключова обществена поръчка за ремонт на знаково място в София. Фирма “Трейс” ще пренарежда жълтите павета около Народното събрание за 300 дни и почти 18 милиона лева. Притесненията са, че състоянието на пространството около българския парламент ще стане значително по-лошо, отколкото е било преди започналия преди дни ремонт. Центърът на София в района около Народното събрание ще бъде затворен до средата на септември. Неправителствената организация “Спаси София” счита, че това ще е поредният гаф на Столичната община.


Ето какво каза за случващото се Борис Бонев от “Спаси София”:

 

Господин Бонев, вчера затвориха района около Народното събрание заради ремонт. Центърът на София ще остане блокиран почти до средата на септември. Какво точно ще се прави? 

 

Това е ремонт, който е част от конкурсите, проведени още 2014 г. във зоните в централната градска част - “Зона 4”. Заради некачественото строителство и забавянето договорът с предишната фирма беше прекратен и Столичната община направи нова обществена поръчка. 

 

Проектът е напълно излишен във вида, в който е предложен в момента. Ще налеем над 20 милиона лева, за да получим още от същото - никакво преосмисляне на пространствата, никаква мисъл за хората и подобряване на пътната безопасност. Ще се репарират павета. Познавайки качеството, с което се правят тези ремонти, вероятно резултатът ще е по-зле от състоянието в момента. 

Ще заменят ли жълтите павета? Какво ще се случи с тях, защото те са ценност? Преди време имаше снимки в социалните мрежи на жълти павета в частни дворове.

 

Да, те са ценност. Няма да се премахват павета, просто ще бъдат пренаредени. Много са жълтите павета, разхвърлени из цяла София. През 80-те години те са били в свободна продажба и не е било незаконно. След като обаче общината и държавата са преценили, че жълтите павета са ценност, било е редно да направят проучване къде има налични такива и те да бъдат откупени от собствениците им. 

 

По-големият проблем е, че този проект не предвижда никакво съществено подобрение. Дори около храм-паметника “Св. Александър Невски”, който е най-знаковата и красива сграда в София, има запазване на паркирането. Да - по-малко от сега, но отново ще се запази и движението на автомобили, и паркирането. Няма никаква мисъл за функционална промяна на пространствата. Просто ще наредим едни павета. 

За почти 18 милиона лева...

 

Да. Те ще се разпаднат, както се случи с ул. “Граф Игнатиев”. 

 

А възможно ли е с тази обществена поръчка едни пари да се завъртят и да отидат при конкретни лица в конкретна фирма? Няма да се свърши нищо кой знае какво, а 20 милиона не са малко пари… 

 

Доста коментирахме тази обществена поръчка и проектите, както и нуждата те да бъдат променени и осъвременени. За съжаление нищо не беше направено от това. За нас стартирането на този ремонт е груба грешка. Нямам никакво доверие, че управляващите от ГЕРБ и Фандъкова са способни и една плочка да сложат както трябва. По-добре нищо да не пипат. 

 

Големият ми страх е, че след като започне окепазяването на централната градска част, за да вържат ръцете на следваща власт, очаквам да започне ремонт и на площада около църквата “Света Неделя”. Тоест - всички знакови пространства в София ще бъдат ремонтирани по герберски - за много пари, с изключително ниско качество и много спорна визия. 

 

Имате ли информация дали обществената поръчка изобщо е протекла по честен начин? При този тип дейности обикновено се залагат критерии така, че да може конкретна фирма да бъде избрана. 

 

Нямам информация за конкретни нередности. Но не сме се задълбочавали конкретно в тази поръчка. 

 

Защо? Нали е важно?

 

Важно е, но кое по-напред? Столичната община пуска изключително голям обем от обществени поръчки и то постоянно за важни обекти. Нямаме възможност да проверим всичко, но ще обърнем внимание. 

 

Какво всъщност трябва да се случи? 

 

Трябва да има преосмисляне на пространството изцяло. Дали ни трябва там толкова огромно площадно пространство без зеленина, без места за сядане… Как това място може да бъде съживено. Ул. “Оборище”, която е на гърба на “Св. Александър Невски”, е с пет ленти за движение и не се предвижда да се намали широчината й. Там трафик почти няма. Защо тази улица не се стесни или не се затвори и да стане изцяло пешеходна? Защо не се направи водно огледало, например? София има нужда от водни пространства. Но тук е въпрос на международен конкурс, качествени експерти и строителство.

 

Всичко, което казвате, донякъде звучи логично - да се облагороди центъра на София, да изглежда добре… Защо не се прави? Защо се имитира дейност и се пренареждат павета без никаква мисъл? 

 

Преди няколко години може би отговорът ми може би щеше да е - защото липсва достатъчно експертност, липсват добри идеи. Сега е различен - просто са неможачи. Това им е капацитета. Даже бих казал, че са ги надскочили. Това са хора, които нямат капацитета да видят добрите решения и мерки, да помислят от какви процеси има нужда общината. Нямат капацитета да направят честни и прозрачни обществени поръчки, да ги реализират, да следят за качеството. Нямат капацитета. Това е максимумът на техните възможности. От тези хора не можем да очакваме нещо различно. Пробвахме достатъчно много пъти с достатъчно много знакови пространства в София. Можем и заслужаваме много повече като град.

 

Джесика Вълчева

 

* Сочената за любима фирма на ГЕРБ пренарежда жълтите павета в София за почти 18 млн. лева. Това бе оригиналното заглавие на интервюто. От фирма ТРЕЙС обаче реагираха на него, че внушавало нещо, което не било вярно и уронвало престижа на фирмата. Настояха да бъде променено. Тази фирма вече води преди време съдебно дело срещу Фрог нюз заради публикации, свързани с катастрофата на автобус край Своге, в която загинаха 20 души, а десет бяха ранени. Тя е участвала в строителни дейности на въпросния участък, за който имаше съмнения относно качеството. ТРЕЙС загуби делото. Доколкото ни е известно подобни дела са водени и срещу други медии, също без успех. Не желаем отново да влизаме в съда и да водим битка с фирма, която притежава милиони и с "армия от адвокати". Ще спечелим и нея, но силите, нервите и времето, както и задължителните средства покрай защитата, са ни нужни, за да вършим работата си, а не да се влачим по дела, които фирми като тази могат да си позволят. В крайна сметка най-важни са читателите, жителите и гостите на столицата - те ще отсъдят.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама