АПИ са основните виновници за проблемите с пътищарите в момента - инхаус възлагания без свободна конкуренция за 3.6 млрд. лева и липса на каквато и да било прозрачност.
Това стана ясно от брифинга на Министерството на финансите и регионалната комисия в НС по повод поредната страница от сагата с пътните фирми, които от днес излизат на безсрочен протест заради неизплатените пари за ремонтни дейности и поддръжка.
"Примерите са ясни – АМ „Хемус“ 2,7 млрд. лв., пътят Видин – Благоевград 900 млн. лв.", каза зам.-министърът на финансите Андрей Цеков.
По думите му налице са и данни за манипулиране на процедури за възлагане на обществени поръчки, при които в крайна сметка се ограничава конкуренцията и се разходва обществен ресурс, който надвишава значително прогнозните стойности на тези поръчки. Според Цеков най-пресният пример за това е решението за възлагането на АМ “Русе – Велико Търново“. При прогнозна стойност на поръчката 981 млн. лв. за 1,5 млрд. лв.
34 договора са сключени в периода 2019-2021 г. за текущ ремонт и поддръжка на републиканските пътища у нас за почти 800 млн. лева. Въз основаната на тези договори чрез текущи месечни допълнителни задания са възложени дейности за 3,4 млрд. лв., обясни зам.-министърът. Налице е многократно надвишаване на договорената стойност.
Въпросните договори са били предмет на анализ на две междуведомствени работни групи. През ноември 2021 г. чрез допълнителни споразумения се прекратява тяхното действие, считано от 30.06.2022 г. Това поставя задачата на служебния кабинет, както и на редовния, излъчен през декември 2021 г., да съумее да възложи текущи ремонти и поддръжка на републиканската пътна мрежа след 30 юни 2022 г. Този процес приключва неуспешно, става ясно още от брифинга.
На 15 февруари 2022 г. АПИ обявява процедура за възлагане на обществена поръчка за поддръжка на АМ „Струма“, но е прекратена на 25 март 2022 г. На 5 април – почти четири месеца след съставянето на кабинета, АПИ обявява 7 открити процедури за възлагане на обществени поръчки за ремонт и поддръжка със срок за подаване на оферти до 5 май.
Впоследствие този срок е удължен до 27 май. На 26 юни председателят на УС на АПИ издава 7 решения, с които прекратява и седемте процедури поради три вида пропуски в документацията. В момента заради това държавата е лишена от пътно поддържане в следващата половин година - технологично нужното време за провеждането на нова процедура за обществена поръчка. Липсата на такова обаче по думите на Цеков може до редица проблеми на пътя, застрашаващи живота и здравето на хората.