НОВИНИ


Комисията по журналистическа етика към Кошлуков: Публикуването на подвеждащи снимки е равно на изфабрикуване

0 8135 04.08.2022
Комисията по журналистическа етика към Кошлуков: Публикуването на подвеждащи снимки е равно на изфабрикуване

”Силата на образите в медиите налага спазване на правилата на професионалната етика при подготовката на фотографии и видео, предлагането им за публикуване, както и при тяхното представяне, ако се налага - в контекст и чрез съответна придружаваща информация. Фотографиите лъжат, медиите - не”.


Това гласи становище на Комисията за журналистическа етика във връзка с разпространените от Българската национална телевизия (БНТ) снимки на бившия премиер Кирил Петков и шефа на кабинета му Лена Бориславова. Кадрите внушаваха, че двамата са се хванали за ръце, което безкритично беше прието от медии, включително и таблоидни такива. Самият автор на снимката отрече двамата да са се държали, като нарече кадъра зрителна измама. От обществената медия не дадоха никакви обяснения, не поясниха кой и как е избрал фотографиите да бъдат публикувани. Единствено публикуваха допълнително снимки от същия момент.


От Съвета за електронни медии (СЕМ) призоваха телевизията да не допуска да публикува подвеждаща информация, а от Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ) поискаха обществената медия да обясни защо е била качена снимката.


От Комисията за журналистическа етика цитират етичния кодекс на българските медии, който изисква точност при информирането на аудиторията с цел гарантиране на правото й на информация. "Забраняват се практики, чрез които обществото може да бъде подведено. Публикуването на подвеждащи изображения е визуалният еквивалент на изфабрикувани сюжети в новинарството", се разбира от позицията.


"Медиите носят отговорност зрителите да получават достоверна информация, включително от фотографиите в новините и актуалната публицистика. Това е отговорност на всички заети в новинарството на всички етапи от процеса:


• Фоторепортерите не следва да предлагат фотографии, които са манипулирани или дори при липса на манипулация съдържат оптични илюзии или по друг начин създават възможност за подвеждане на аудиторията.

• Редакциите не следва да публикуват фотографии, за които им е известно, че транслират съобщения, неотговарящи на истината.

• При съмнение редакциите са длъжни да извършат обстоятелствена проверка на фактите, а ако вземат решение за публикуване на подобна фотография, следва да я поставят в подходящ контекст. Съобразяване с изискванията на професионалната етика трябва да е основен ориентир за редакциите. С особена сила изискванията за етична журналистика се отнасят за обществените медии", завършва позицията.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама