Търговци мамят клиентите си, които плащат с кредитни карти, като им начисляват незаконна такса върху покупката.
Това съобщиха финансовите консултанти от “Моите пари”, пише днес вестник Труд. Вземането на процент върху стойността на закупените стоки или услуги само за това, че ползваш карта, противоречи на Закона за платежните услуги и платежните системи. Той беше специално изменен, за да забрани подобни такси и да отговаря на европейското законодателство. Обикновено търговците начисляват не повече от 1,8-2 на сто върху стойността на покупката, за да не се усеща твърде много измамата и да не предизвика бурно недоволство. По този начин търговците се опитват да компенсират разходите си към доставчика на платежни услуги. Туристически агенции, но и други търговци, начисляват такси, когато клиентите им плащат с кредитна карта. Обикновено удържаната такса е процент от сумата за плащане. Тази практика е незаконна, алармираха финансовите консултанти от “Моите пари”. В края на миналата година се приеха промени в Закона за платежните услуги и платежните системи, припомниха от “Моите пари”. Съгласно чл. 49 (4) от закона “при платежни операции, извършвани чрез платежна карта или друг подобен инструмент, получателят не може да изисква от платеца заплащане на такси за използването на инструмента.” Този закон беше изменен с цел хармонизация с европейското законодателство и ясно регламентира и изрично забранява събиране на такива такси. Това обаче не пречи на някои търговци да събират такава, коментираха консултантите.
След като таксата не е законна, следователно и размерът й може да варира. За да не предизвика съмнения в платеца, все пак размерът й е между 1,80% и 2,00% от сумата, която се заплаща. Всъщност се получава следното: събирайки тази такса, търговецът завишава цената на стоката или услугата, която предлага с цел да компенсира разходите си към самия доставчик на платежни услуги. Разбира се, всеки, който ползва картата си често, веднага би се досетил, че има нещо нередно, казаха от “Моите пари”.
Отговорният орган, който разполага с правомощията да разглежда такива жалби е Помирителната комисия за платежни спорове. Комисията разглежда жалби, свързани със спорове при парични преводи и при ползване на дебитни и кредитни карти. В случай например на неправилно отразена сума при теглене или плащане с картата, както и при неправилно начислени лихви и такси ощетеният има право да подаде жалба до Помирителната комисия. Особеното тук обаче е, че преди да се подаде жалба в този орган, трябва да се отправи жалба към банката-издател на електронния платежен инструмент. Ако тя не предостави становище в 7- дневен срок или пък това становище не ни удовлетворява, следва да се обърнем за разглеждане на жалбата към Помирителната комисия. Случаите, в които бихме могли да се обърнем към Комисията, често се посочват и в Общите условия за издаване на кредитна карта на банките.
Друг реален проблем пред картодържателите са често пъти неработещите устройства при търговците, съобщиха от “Моите пари”. Така ако не разполагаме със сума в брой, можем да попаднем в доста неловка ситуация. Получава се противоречие - от една страна, стремежът към по-широка употреба на електронните платежни инструменти, а от друга - невъзможността да разчитаме на този вид плащане. Устройствата за плащане в магазините често уж не работят и за да може да се укриват доходи, твърдят от “Моите пари”. Оттам обясниха, че за самия продавач не е без значение по какъв начин ще му се плати, като се предпочитат плащанията в брой. Тази форма е удобна за нерегламентирани сделки с цел укриване на обороти. (Труд)