Лидерът на „Възраждане“ Костадин Костадинов и журналистът Мартин Карбовски са ключови разпространители на руска пропаганда у нас. Тези личности имат много сериозно влияние. Техните профили увеличават своите привърженици през периода след началото на войната в Украйна.
Това показват данните от третата част на изследването за руската пропаганда в България на Фондацията за хуманитарни и социални изследвания.
Първата част е била посветена на посланията от 2013 г. до началото на войната в Украйна през февруари, втората е била фокусирана върху пропагандните модели в българската публичност. Третата част включва постове във Фейсбук.
Създадена е била база данни, която съдържа над 4500 публикации на медии в социалната мрежа. Следващият доклад ще бъде посветен на групите във Фейсбук.
След Карбовски и Костадинов се нарежда „Посольство России в Болгарии“.
От Фондацията за хуманитарни и социални изследвания отбелязват, че при това измерване завишените средни стойности на някои страници се дължат на това, че коментират официални позиции на говорителите на Руската федерация, а пропагандното съдържание влиза през самите коментари, но не е основно съдържание на страницата. Има основания да се предположи, че страници като „bTV Новините“, „Иво Инджев“, „DW Български“ и „Новините на NOVA“ излизат толкова напред в класацията, доколкото са обект на систематични тролски атаки. Тази хипотеза предполага допълнително проучване.
„Данните показват, че значително влияние в българския Фейсбук имат журналистите, сред които най-изявени са страниците на Мартин Карбовски, политическите партии и политиците, сред които най-голяма тежест имат партия Възраждане и Костадин Костадинов, и медиите, сред които най-голямо въздействие по отделни показатели имат Поглед-инфо, Новини от България и света, Новини от последния час, novini.bg, Актуални новини, Епицентър, skandalno.net и glasove. Всеки един от тези канали се употребява по различни начини. Страниците на журналистите и на политиците вероятно привличат повече твърди привърженици на пропагандните тези, а новинарските страници и групи се употребяват по-скоро, за да привличат нови попълнения. Въпреки това, може да се каже, че личностите-говорители на пропагандата се броят на пръсти, а пропагандата разчита преди всичко на препубликуване на готови и пакетирани послания от други източници“, уточняват от Фондацията.
„Това, което се идентифицира, е ключови разпространители на пропагандата през препубликуването на различни линкове. Медиите са с най-високи честоти на публикуване на материали, но с най-голяма тежест, лицата, които получават най-много интеракции – лайкове, споделяне, са публични личности, които имат профили във Фейсбук. На първите места се нареждат и политиците, и журналистите“, обяснява за БНР Вероника Димитрова, главен редактор на списание „Критика и хуманизъм“.
„Има ядро от ключови думи, които ние сме използвали, които лесно идентифицират и хващат руската пропаганда. Това, което улавяме чрез този доклад е, че руското посолство е една от страниците, които са от една страна доста следвани, от друга страна е основен генератор на съдържание. Също така се вижда, че посолството на Русия е една от страниците със завишени показатели при лайкове, споделяния и общ брой интеракции“, коментира Димитрова.
По думите й русофилските групи като цяло имат сериозно влияние във Фейсбук.
„Има вълни онлайн, свързани с определени пикови събития. Има събития, които пораждат по-голяма генерация на съдържание“, обяснява тя.