За спешните неистини (понеже очевидно нямат време)... По повод на някои публикации относно “неглижирането” на проекта за модернизиране на спешната помощ от управляваното от мен министерство, бих искала да внеса следните уточнения:
За пореден път сме свидетели на изопачаване на факти, при поднасяне на информация от обществен интерес, но като че ли в последните години станахме прекалено безкритични към това. Аз обаче не съм... Затова ще насоча прожектора към този проект. И заедно с вас ще погледнем какво се открива под лъчите му:
Проектът за спешната помощ е по Оперативна програма „Региони в растеж“ и е започнал през 2014 г., като е трябвало да приключи през 2020 г.! Проектът стартира през м. октомври 2018 г. (да, не е грешка! – след забавяне от 4 години!) и е насочен към цялостно обновяване и модернизация на инфраструктурата в системата на спешната медицинска помощ и обхваща 237 обекта.
През 2014 г. до ноември месец, министерството се управлява от служебен министър, през 2017 г. – също, както и още две служебни правителства през 2021 г. Само напомням... Обаче видите ли, за неизпълнението на проекта били виновни последните месеци от този 9 годишен период...Явно оправданието с “последната година” е някаква мантра...
Към месец декември 2021 г., когато аз поемам поста, по отношение на ремонтите на спешните центрове, става видно, че само за около 10 обекта са издадени Акт 15 или Акт 16! Тоест, когато поемам поста има около 96 % неизпълнение на проекта, що се касае до ремонтните дейности. И това също е нещо, което съм съобщила в напълно прозрачен стил, с фактология, по време на блиц контрол в парламента, както и по време на парламентарен контрол в зала. От 2020 г. насам, някой удобно забравя, че има пандемия от COVID-19 и това също спира изпълнението на планираните дейности. Но, разбира се, трябва да се хвърли вината на последното управление... Не само не сме неглижирали НАСЛЕДЕНИЯ от няколко правителства, включително служебни такива проблем, но предприехме и следните действия:
• Предприехме стъпки към извършване на независим анализ на ръста на цените в сектор „Строителство“, чрез който да се определи формираният недостиг на финансови средства по бюджета на проекта;
• Предприехме активна комуникация с Министерството на финансите за отпускане на целеви средства за дофинансиране на проекта по отношение на реализиране на предвидените строителства;
• Успоредно с това, стартирахме и процедура по преобявяване на обществени поръчки под условие за обектите, за които няма избран изпълнител на строително-монтажните дейности, с актуализирани прогнозни стойности и прочие (има и още, но не искам да става много дълго)...
Неглижирането на горната фактология и предистория поражда в мен въпроси чии интереси обслужват подобни твърдения за неглижиране на изпълнието на този проект, които не почиват на цялостен анализ на ситуацията през годините, а на последните няколко месеца? Наистина ли има хора, които си мислят, че институцията няма памет, няма документи, а истината е разтеглива като ластик, особено, когато предстоят избори? За Бога, 2022 година е! Има документи, има проследимост, има ясна отговорност на всеки един по веригата. Отговорност е и, всеки, който се изказва по темата да е в състояние да докаже състоятелността на твърденията си и да се въздържа от внушения...Защото пред фактите и Боговете мълчат. Уви, има и хора, които извръщат очите от фактите. Не очаквам да бъдат Богове... Просто професионалисти...
Проф. Асена Сербезова, бивш министър на здравеопазването, Фейсбук