НОВИНИ


Секс, наркотици и… еко политика: Могат ли музикалните фестивали да спрат замърсяването?

0 2933 21.08.2022
Секс, наркотици и… еко политика: Могат ли музикалните фестивали да спрат замърсяването?

Европейските музикални фестивали се опитват да се включат в борбата с климатичните промени с мега събитие това лято, на което дори е поканен да гвоори "шефът на зелената сделка" на ЕС - Франс Тимерманс. Докато музикалните джамборета тръбят колко са загрижени за планетата Земя и ухажват политиците в Брюксел, активисти и учени обвиняват някои фестивали в манипулации и липса на прозрачност по отношение на техните политики за устойчивост.


От английския Glastonbury през белгийския Tomorrowland до испанския Primavera Sound - фестивалите очертаха мерките, които предприемат, за да се борят с изменението на климата и да станат по-устойчиви. Но дали реалността отговаря на реториката често остава не съвсем ясно. Причината - стотици хиляди хора летят из целия континент, за да се насладят на дни на консумация.


Докато Тимерманс се обади дистанционно в края на юли на конференцията за устойчивост Love Tomorrow на Tomorrowland - съпътстващо събитие на фестивала, огромният въглероден отпечатък от транспорта остава най-големият климатичен проблем на музикалните фестивали.


Много фестивали наблягат на намаляването на отпадъците, но ако погледнете цялостната картина на въглеродните емисии, тя е доминирана от пътуването. Пътуването на публиката през фестивала отделя 11 пъти повече замърсяване на климата, отколкото отпадъците“, каза Кимбърли Николас, професор и учен по устойчивост в шведския университет в Лунд пред "Politico". 


Тимерманс с патос отбеляза, че хората на фестивала са "нетърпеливи да допринесат за борбата с климата, готови да се активизират и са отворени към това, което предстои". "Това е точното отношение, от което се нуждаем, за да се справим с кризата с климата", отбеляза още Тимерманс, без дори да спомене проблема с транпортния отпечатък на хиляди хора. 


Tomorrowland, който се проведе през юли в малко фламандско градче близо до Антверпен, тази година привлече 600 000 фенове на електронната музика от цял ​​свят за три уикенда на веселие. По време на събитието организаторите популяризираха екологични инициативи като "забавен и лесен“ клуб за рециклиране и партньорство с компания, която се бори с пластмасовите отпадъци и запазване на водните източници. Появиха се обаче множество критики, след като фестивалът се похвали с "парти полети" в сътрудничество с Brussels Airlines, за да може меломаните да достигнат до мястото. 


Освен проблемите с масовия транспорт, много от музикалните фестивали в Европа остават силно зависими от дизеловите генератори, за да поддържат работата на своите барове, заведения за хранене, сцени и къмпинги.


Най-важното - трудно е да се намерят данни за еко политиките, така че се оказва почти невъзможно фестивалите да дават отчет.


И тъй като популярността на фестивалите продължава да нараства – Tomorrowland привлече най-голямата си публика през 2022 г. – ще бъде трудно да се компенсират отрицателните ефекти от масовия транспорт.


В доклад за фестивалната индустрия в Обединеното кралство от мрежата за действие по климата Vision 2025, публикуван през 2020 г., се казва, че „въпреки по-голямата ангажираност и действия около устойчивите практики, въздействието върху околната среда на фестивалната индустрия като цяло се е увеличило от 2015 г. насам.


Организаторите на фестивали обаче настояват, че техните събития не са загубена климатична кауза.

 

превод и редакция: Джесика Вълчева


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама