БДЖ е в окаяно състояние. Разпоредил съм на Управителния съвет и на генералния директор на БДЖ да се предприемат незабавни мерки за ремонтиране на локомотиви и вагони, които не могат да покрият 100% графика и да доведем услугата в този вид, в който трябва да я предоставим на гражданите. Това заяви на брифинг заместник-министърът на транспорта и съобщенията Красимир Папукчийски.
По думите му изпълнението на графика от началото на годината до момента показва изключително тревожни състояния и съответно на извършване на услугата по договора с държавата за превоз на пътници.
„От началото на 2022 г. са отменени 5700 бързи и пътнически влакове, или това са повече от 12 дни, в които в България не са се движили влакове. „Ежедневно генерираме по 1 000 – 1 800 минути закъснение дневно при изпълнение на този график“, заяви той.
„Условията вътре в самите състави са изключително неподдържани и с изключително лоша хигиена“, допълни Папукчийски и отбеляза, че е разпоредил на УС и на генералния директор на БДЖ да предприемат незабавни мерки в тази връзка.
„За жалост, констатацията ми от гледна точка на състоянието е не само свързано с графика и изпълнението на договорите, но изключително е и лошо състоянието на служебните помещения, както и местата за почивка на локомотивните бригади“, подчерта зам.-министърът.
Той е разпоредил и в тази връзка незабавни мерки за стартиране на процедури за ремонтиране на служебните помещения и на помещенията на локомотивните бригади.
„В БДЖ товарни превози състоянието е изключително трагично от гледна точка на ремонт на вагони и ремонт на локомотиви“, съобщи заместник-министърът на транспорта. По думите му само вземанията, които са просрочени от БДЖ товарни превози, до момента възлизат на 23 млн. лв.
„Целта е максимален обем, създаване на условия за превоз на интермодални товари, но това в момента изобщо не стои на дневен ред в програмата на БДЖ“, каза Папукчийски. Той информира, че и в това отношение е разпоредил незабавни мерки, защото нарушаването на сроковете за доставка водят до преориентиране на пазара на товарни превози.
Красимир Папукчийски заяви, че основните причини, които вижда за несправянето със ситуацията по отношение и на графика, и на обслужването на товарите, е неправилното управление на договорите, които са сключени за ремонт на локомотиви и вагони. Той подчерта, че когато е поискал анализ защо договорите не се изпълняват, такъв не му е бил предоставен и добави, че има локомотиви, които ще бъдат спрени от движение.
„Поради тази причина след срещата с представителите на „Сименс“ съм разпоредил на БДЖ до края на месец септември абсолютно всички локомотиви да влязат в експлоатация“, каза още той и уточни, че това задължително трябва да стане, за да може услугата, която се предоставя на хората да бъде достъпна, безопасна и изпълнявана навреме.