“Избирателят има цялата палитра от емоционални преживявания. Имам опит в наблюдението на тези, които не гласуват. При всички избори проверяваме какви са техните психологически основания“, казва в “Нашият ден“ психологът д-р Пламен Димитров и допълва: “Нашите наблюдение са, че големите групи от хора, които системно не гласуват, са тези, които не виждат представителство в сегашните кандидати за власт.“
“Важно е да отбележим, че тези избори са натоварени с изключително много очаквания, тъй като има кризи за управление, които в момента само плашат хората и нагнетяват ужаса, в който те живеят вече няколко години. Затова е много важно как ще протече тази кампания и доколко най-важните фактори в нея ще се отразят на резултата?
От опит знам, че такъв тип избори зависят много от избирателната активност. Ключово ще се окаже управлението на динамиката, на преместването на отделни групи избиратели към един или друг кандидат.
От социално-психологическа гледна точка вотът се мести през последните избори. Твърди части от електората правят решенията си в последните моменти“, посочва той и подчертава:
“Има и много фантазии и много проекции. Много от партийните лидери показват, че не могат да победят демоните, с които обичат да си играят – манипулации, проекции върху другите и обвинения. Често изказванията се превръщат не в конструктивни обещания за програми, които отговарят на потребностите, а се пренася във вид междуличностна и междупартийна война.“
“Това отразява личната и политическа култура на тези, които правят съответните жестове. В по-голямата си част хората са силно емоционални, когато взимат решения. Емоции решават изборите и то не само в България. Това, от което се нуждаят хората в кампаниите в момента, е да мислят за себе си. Не толкова да изпадат в нарцистична ярост, да излязат от неврозата си, защото властта поболява, но да влязат в нужните на хората, които им отправят искания, ако се приближат по-близо до тях“, казва още
Димитров и допълва: “Има много какво да се желае от политическото говорене и поведение. Истината е, че хората са им насъбрали и това, което наблюдавахме през последните години, са повече наказателни, протестни поведения на избирателите и показването, че всъщност нямат легитимни представители. Въпросът е - как в оставащите дни от кампанията хората ще бъдат привлечени за съвместната фантазия, която се нарича “решение“?!“