НОВИНИ


Платеното обучение ще взриви висшето образование

11 4911 09.07.2010
Платеното обучение ще взриви висшето образование

Промените във внесения проект за изменение на Закона за висшето образование ще взривят висшето образование у нас.



Това е становището на Асоциацията на частните висши училища, което те изпратиха на председателя на парламентарната комисия по образование и наука Огнян Стоичков по повод внесения проект.

От Асоциацията са категорични, че текстовете в обсъждания законопроект противоречат на Конституцията и на редица от действащите сега български и европейски закони. Още по-лошото е, че вместо очакваните антикризисни ефекти, те ще влошат състоянието на висшето образование и ще деструктурират допълнително пазара на труда.

Предложените поправки нарушават конституционния принцип за равнопоставеност на юридическите субекти, защото създават преференциални условия за държавните университети, се казва в изпратеното становище до парламента. Висшите училища у нас са акредитирани по едни и същи критерии, но за разлика от държавните университети, частните не получават и лев бюджетна субсидия за поддържане на материално-техническата база, развитие на дейността или издръжката на студенти, смятат членовете на Асоциацията.

Според тях заплащането на семестриална такса в размер на 70% от нормативно признатите разходи ще изправи частните висши училища пред нелоялна конкуренция и дъмпингови цени. Така, вместо да разреши недостига на финансиране на държавните университети, това ще генерира тотална нестабилност на пазара и дългосрочни проблеми в системата на висшето образование като цяло.

Асоциацията на частните висши училища обединява 10 университета и самостоятелни колежи в цялата страна, сред които ВСУ „Черноризец Храбър”, Американският университет, НБУ, БСУ, Висшето училище по застраховане и финанси и Колежът по мениджмънт, търговия и маркетинг в София, Европейският колеж по икономика и управление, Земеделският колеж в Пловдив и др., в които се обучават над 20 хил. български студенти. В изпратеното становище до парламента, академичните им ръководства излагат 5 основни аргумента срещу обсъжданите поправки в Закона за висшето образование.

На първо място, Асоциацията смята, че с въвеждане на платеното обучение държавата ще изгуби един от основните си инструменти за провеждане на национална политика в системата на висшето образование – да регулира приема, броя и разпределението на обучаваните студенти по професионални направления в зависимост от нуждите на пазара от определени специалисти.

Поправките в закона създават възможност завършилите студенти първи курс с отличен успех да се прехвърлят по свое желание в държавна поръчка, което ще доведе до сериозен дисбаланс в плановия прием, безконтролно преливане от една специалност в друга, орязване на субсидиите на едни висши училища за сметка на други, както и до ощетяване на бюджета, мотивират се академичните ръководства.

Членовете на Асоциацията са категорични, че ако се позволи на държавните ВУЗ-ове да приемат 10% студенти в платено обучение над определения им капацитет, това ще опорочи утвърдените норми за акредитация и контрол. Новото завишаване на бройките за прием, които и без това не могат да бъдат изпълнени за някои широко профилни и не дотам предпочитани специалности, ще доведе до значително влошаване на качеството на образователния процес и особено на системата за контрол на входа и изхода на университета.

Изборът на студентите да плащат, за да се обучават в атрактивни професионални направления, ще постави едни държавни ВУЗ-ове в привилигирована позиция спрямо други не само като място за получаване на образование, но и по отношение на приходите от платеното обучение, се казва в изпратеното становище до парламента. В Асоциацията са убедени, че с въвеждането на изкуствено занижени такси се нарушава правото им да определят финансовата си политика в зависимост от пазарната среда и конкурентните предимства.

Частните висши училища апелират пред депутатите още веднъж да се прецизират направените предложения за промени, като Комисията по образование и наука се запознае с мотивите и аргументите по закона от 1999 г. Тогава ситуацията бе идентична и, въпреки силния натиск на някои академични среди, Народното събрание отмени платеното обучение за бакалаври в държавните университети, за да не се стигне до нови сътресения, неравнопоставеност и деструктуриране на пазара на труда, се казва в заключение в изпратеното становище до Огнян Стоичков.
Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама